Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips rulles 7dagars

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
sunkann
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 21, 2007 1:00

Tips rulles 7dagars

Inlägg av sunkann »

Gör mina första vinsatser. Ett vitt och ett rött.
Satte dom för 2 veckor sedan med start värde 120oechsle.
Vad har ni för tips om tillväga gång här näst för att få det så bra som möjligt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tips rulles 7dagars

Inlägg av latmasken »

Vänta.
Användarvisningsbild
sunkann
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 21, 2007 1:00

Re: Tips rulles 7dagars

Inlägg av sunkann »

Bara låta det stå som det är?
Ingen omtappning eller något
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tips rulles 7dagars

Inlägg av latmasken »

Tålamod är vinbryggarens största dygd.

Jag skulle låta det stå en månad i alla fall.

Det bästa är ju om det är helt utjäst innan du går vidare.

Min metod brukar vara att låta det klarna rätt ordentligt, sen tappar jag om och har i eventuellt jässtopp. (Jag kör inte med klarningsmedel alls, men det är ju lite smaksak.)

Sen låter jag det bulklagras (lagras på ett stort kärl alltså) minst tre månader, ofta blir det ett halvår eller mer (har nog några viner som är uppe i över ett år nu). Fördelen med bulklagring är att det tar mindre utrymme än flaskor, allt vin i satsen mognar likadant och det är relativt lätt att ta smakprov (det gäller bara att vara försiktig så man inte får in nån infektion).

Beroende på vin kan jag ha i ekspån under bulklagringen.

Sen när det börjar smaka rätt bra så börjar jag fundera på att tappa på flaska. Då tar jag ut ett lite större smakprov och testar om det behöver smakjusteras (mer sötma eller syra). Delar upp i flera småmuggar och tillsätter olika mängd sötning eller syra för att se hur mycket som blir lagom. Vi snackar alltså om små nubbeglas i plast med 2 cl vin och sen tillsätter jag droppvis med t.ex. sockerlag eller vinsyra utblandat med vatten. Från det räknar jag ut hur mycket av vad som behövs för hela satsen.

Sen smakjusterar jag hela satsen och flasktappar. Jag rör om rätt försiktigt vid smakjusteringen eftersom vid bulklagringen blir det ju oftast en bottensats som man inte vill röra upp. Vill man vara noga kan man tappa om innan smakjusteringen, men det brukar jag inte orka krångla med. Lite sediment i flaskorna tycker jag inte är så farligt.
Användarvisningsbild
sunkann
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 21, 2007 1:00

Re: Tips rulles 7dagars

Inlägg av sunkann »

tackar för bra svar. Då återstår det bara att vänta.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster