Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första vinsatsen, boosta den?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Ska sätta min första vinsats i påsk. Det blir en av märket Doc´s och den ligger på 8kg.

När man började brygga öl så lärde man sig ju ganska snart att "boosta" ölsatserna genom att byta ut jäst, tillsätta specialmalt, annan humle osv.

Frågan är om det är någonting som är värt att göra när man gör vin också? Finns det anledning att byta ut jästen exempelvis eller duger den som är med i kitet? Ekspån/-kuber? Har även läst någonstans om att tillsätta russin ska vara ett sätt att förbättra en vinsats på. Är det också värt att göra?

Tack på förhand!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Kolla i forumet här, det finns recensioner av vinsatser.

Är det en no-name-jäst så kan det löna sig att byta.

Sen brukar en del vinsatser ange att man ska tillsätta socker. Där har jag en gång provat att istället ha i mindre vatten, men det blev tyvärr för mycket "druvsaftsmak" på det vinet. Nu har jag ingen koll på Doc's, de kanske inte anger att man ska tillsätta socker.

Vettig jästemperatur och att låta det jäsa ut i lugn och ro är alltid bra, även om instruktionen ofta tycker man ska jässtoppa och klarna efter ett par veckor redan.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Tack latmasken, du verkar vara rätt hemma på det mesta inom hembryggarvärlden.

Jag ska kika i förpackningen när jag köpt den och se vad det är för jäst med.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Jag läser mest en massa om andras erfarenheter:) Man kan lära sig av andra också, inte bara egna erfarenheter.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Omlott »

Ska det tillsättas socker ska det löna sig att använda fruktsocker, ska tydligen bli mindre finkeloljor vid jäsningen tror jag att det var.
Russin tycker jag förhöjer ett vin, if you like that sort of thing.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Med russin så finns det dock en liten risk att det blir just "russinsmak" (jag har råkat ut för det). Beroende på vinets övriga karaktär så kan det både hjälpa och stjälpa.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Jag hade en fundering på att dela upp vinsatsen efter primärjäsningen i fyra 5-liters glasdamejeanner och göra följande med dem:

1. Naturell. Alltså inga tillsatser.
2. Russin
3. Ekspån/-kuber
4. Russin och ekspån/-kuber

Eftersom jag är nybörjare på det här med vin så kan man ju på så vis prova och se vad man tycker om och om vinet blir trevligare med russin och/eller ekspån. Kan ju bli lite spännande.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Jag föredrar att köra ekspån vid lagringen, inte vid jäsningen. Detta eftersom man då mest efterliknar lagring på ekfat.

Jag vet inte om ek vid jäsningen blir bättre eller sämre, spontant så känner jag att jästen kan påverkas av att det finns ek i musten.

Vid rostning av ek så bildas först sockerarter, dessa karamelliseras sen vid högre temperatur. Jag tänker mig då att jästen kanske äter upp dessa sockerarter vilket innebär att vaniljtonerna från eken försvinner om eken ligger med vid jäsning.

Det kan också finnas tanniner från eken som hämmar jästen.

Men att dela upp i flera mindre satser och prova skillnader är jättebra, jag har gjort det flera gånger. Det svåra är att försöka minimera skillnaderna, t.ex. kanske en sats jäser klart mycket snabbare än de andra och då blir det svårt att veta om det är innehållet eller att den fått vila mer efter jäsningen som ger skillnaden i smak.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Tanken var ju att hela vinsatsen först skulle jäsa klart (det jag kallar för primärjäsning). Sedan skulle jag tappa om vinet och fördela det på 4 delar. Två delar ska få russin tillsatt (varav den ena sedan efter "sekundärjäsning" med russin får ekspån).

Av de andra två så får den ena stå orörd och den andra får ekspån i sig och sedan bulklagras dem en stund innan tappning på flaska sker.

Är det fel tänkt så rätta mig gärna. Förresten, hur mycket russin vore lagom till ca 5 liter vin?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Russinen ska man tillsätta under jäsningen, man vill jäsa ut sockret och smaken från dem. Russinen är ju torkade vindruvor.

Tillsätter man dem under lagringen blir det alldeles för mycket russinsmak (jag gjorde missen att försöka göra glögg med kryddor som innehöll russin och det blev inget bra).

Så i såna fall borde du först jäsa 10 liter med och 10 liter utan russin, sen dela upp de satserna på 2x5 liter vardera och köra ekspån i ena.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Då är jag med! Det blir nog som du säger. Jag kommer splitta batchen i två, varav den ena jäses med russin och den andra utan. Tack så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Sådär, nu har första satsen stått och jäst i en veckas tid. Bubblar fortfarande på ganska ordentligt.

Det blev en Doc´s Cabernet sauvignon och jag delade satsen i två delar varav den ena fick 200g russin i sig. Får se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Nu har vinet stått på jäsning i tre veckor så jag tappade om det igår till två nya hinkar. Jästopp tillsattes och hinkarna skakades försiktigt. Nu är frågan hur jag ska gå tillväga. Hade tänkt låta vinet självklarna i hinkarna i ca en månad. Under den tiden får de stå i jordkällaren. Det är ju dock stora mängder kolsyra i vinet. Kommer det att försvinna under tiden eller måste jag skaka hinkarna regelbundet. Ska jag ha jäsrör på hinkarna eller inte osv?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Jäsrör på, annars riskerar du att få in ättiksyrabakterier (de finns alltid i luften) eller annat skit.

Kolsyran försvinner med tiden men man kan snabba på genom att skaka lite. Men har det slutat jäsa så brukar det räcka med att skaka nån gång i början.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Jäsrör på med andra ord. Frågan är ju dock hur kolsyran ska kunna försvinna i ett slutet kärl (visserligen plast men ändå)?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster