Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första vinsatsen, boosta den?

Utrustning och teknik.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av temp_wricko »

Titta noga hur jäsröret är konstruerat. Du kan prova att blåsa i det så förstår du var kolsyran tar vägen...
/Wricko
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Jag vet ju hur ett jäsrör fungerar. Men hur ska kolsyran som är bundet i vinet kunna försvinna när väl vinet är färdigjäst och jässtoppat. Man märker ju att det är stora mängder kolsyra som är bundet i vätskan men det bubblar ju ingenting i jäsröret längre så kolsyran verkar ju stanna i tunnan/drycken.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Enligt fysikens lagar kommer kolsyran att lämna vinet. Har du provat att ha en flaska läsk stå öppen en längre tid? Är det fin kolsyra i den efter några veckor? :)
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Men jag har ju inget jäsrör med vatten i på en läskflaska. Eller menar du att jag ska ha ett tomt jäsrör på vinhinken? Dvs. utan något vatten i?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av latmasken »

Läsken blir avslagen även om du sätter jäsrör på den. Koldioxiden kan inte vara löst i vinet om det inte är högt tryck eller väldigt låg temperatur, koldioxiden kommer alltså att efter hand lämna vinet och bubbla ut genom jäsröret.
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Första vinsatsen, boosta den?

Inlägg av Maledictus »

Så. Nu har vinet lagrats i två kärl i ca 5 veckor så det är läge att tappa på flaska. Halva satsen (den med russin) tappade jag häromdagen på flaska och ställde tillbaka ned i jordkällaren för att lagras ytterligare någon månad. Den sista flaskan blev dock bara halvfull så den ska jag korka upp i helgen bara för att se hur det smakar nu. Fick nämligen bara ett par centiliter kvar att testa vid flaskningen.

Det kändes lite tamt och saknade lite "sting" men smakade inte på något vis dåligt. Jag är på det hela hittills ganska nöjd med vinsatsen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster