Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mousserande vin på fat

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Mousserande vin på fat

Inlägg av MR Cooper »

Jag har gjort ett försök att göra mousserande vin på corneliusfat men får fan inte till serveringen. Jag har prövat mellan 1 och 15 meter sytråd och en massa olika serveringstryck men får lik förbannat ut ett tjockt vitt skum som sedan omvandlas till ett vin utan en enda tillstymmelse till bubbel :(

Är det någon annan som har försökt sig på detta och lyckats och i så fall, vad är hemligheten?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Weinkeller »

Kör 2m sytråd, serveringstemperatur ca 4-8C. Serveringstryck ca 0,8 BAR. Tryck i fatet ca 1 BAR vid 2C.
Låter som du har överkolsyrat det eller väldigt högt Serveringstryck.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av MR Cooper »

Ja överkolsyrat har jag garanterat gjort för jag hade 5 bar i fatet. Jag valde att ha så högt för att jag läste att champagne ligger på 5-7 bars tryck och 5 var högsta jag kunde få på min regulator.

Nu har jag skakat ur den mesta av kolsyran och kör med 3 meter sytråd och ca 1 bar i fatet. Nu är det inga problem att få ut vinet utan att det skummar, men nu har det ju inte heller den kolsyranivå jag är ute efter. Det är mer som en cider än champagne nu.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Weinkeller »

Höj sakta tills du hittar en nivå som duger. 2 bar kan log funka med riktigt kall dryck och 4m sytråd.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av HackKing »

Vad gör man med sytråden?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av latmasken »

Som jag förstått det:

Sytråden är en tunn slang, det innebär att den ger ett tryckfall, d.v.s. trycket sjunker sakta medans vätskan färdas genom sytråden. När vätskan når tappstället har den inte längre något övertryck och man får inte lika mycket skumbildning.

Det går antagligen att räkna ut hur lång sytråden behöver vara för att det ska fungera optimalt, vätskans densitet, trycket i fatet och slangens flödesmotstånd borde kunna ge rätt längd. Men jag vet inte exakt hur man räknar.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av MR Cooper »

@Weinkeller: Jag har testat med ett antal olika längder från 1-15m och tömt allt tryck från fatet för att sedan långsamt höja tills jag hittar rätt tryck. Problemet är att så fort det blrjar komma vin så blir det skum. Det går inte att hitta ett mellanläge :(

@Latmasken: Japp det stämmer. Det som vanligen kallas sytråd är 3/16" slang och den har ett motstånd på 0.5kilo per meter slang. Jag hade därför räknat med att 10meter sytråd skulle klara att tryckutjämna mina 5 bar men så blev det inte.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av latmasken »

Stopp och belägg, tryckfallet beror på flödet, flödet beror på tryckskillnaden och vätskan viskositet. 0,5 kg per meter kan alltså inte gälla generellt. Det kanske gäller för öl, inom det tryckintervall som öl brukar vara kolsyrad med, men det är inte säkert att samma för vin (som kanske har annan viskositet).

Om du t.ex. stänger kranen så kommer du ha samma tryck i bägge ändar av sytråden (eftersom flödet blir noll).

Vad kallas sytråd på engelska?

Keg line verkar vara rätt term, här hittade jag en beräkning som tar hänsyn till alla faktorer
http://www.mikesoltys.com/2012/09/17/de ... kegerator/
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av MR Cooper »

Ja det där med 0.5 per meter är bara något jag läst nånstans att det ska gälla generellt. Men problemet kvarstår att det inte verkar spela någon roll hur lång sytråd jag har när vinet är så kraftigt kolsyrat som jag vill ha det.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, testa kalkylatorn på sidan jag länkade till. Visserligen var det kanske USA-enheter så du får räkna om lite, men den verkade ta hänsyn till alla aspekterna (jag tror det var framtaget som en övning för studenter att räkna på).
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Häxbryggaren »

Skakar liv i denna tråd för jag blev själv intresserad av tekniken.
Vad sägs om motrycksfylla flaskan det borde väl funka? Eller med en beergun? Är det någon som har provat edelmans metod med bikarbonat inbakat i glukos 6gr/flaska + 4,5 gr vinsyra i flaskan. På så sätt ska man hinna korka flaskan innan kolsyrningen äger rum.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Weinkeller »

Häxbryggaren skrev:Skakar liv i denna tråd för jag blev själv intresserad av tekniken.
Vad sägs om motrycksfylla flaskan det borde väl funka? Eller med en beergun? Är det någon som har provat edelmans metod med bikarbonat inbakat i glukos 6gr/flaska + 4,5 gr vinsyra i flaskan. På så sätt ska man hinna korka flaskan innan kolsyrningen äger rum.
Går utmärkt att mottrycksfylla alla kolsyrade drycker även om det blir svårare ju högre mängd kolsyra som är löst i drycken. Edelmans metod låter sådär i jämförelse.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Häxbryggaren »

Det får bli att investera i ett corneliusfat regulator mm. :D Något tips på en bra kapsylerare förresten. Kanske lika att satsa på en rejäl bänkmodell på en gång. Men eftersom jag brygger en del vin oxå kanske man kan köpa en kombi?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Weinkeller »

Jag kör en vanlig stationär får några hundralappar. Har hållt för några tusen flaskor åtminstone. Sen finns det egentligen inga problem att kapsylera vin med kapsyler om man nu inte tänkt lagra det i mer än 5-10 år.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Mousserande vin på fat

Inlägg av Häxbryggaren »

Mr cooper hur gick det ditt vin? 5-6bar chanpange men vid vilken temp är detta? Knappast vid nollgrader utan kanske vid rumstemp? Vid höga kolsyre tryck tror jag att även sytråden ska vara kyld så inte temphöjning i denna orsakar tryckökning. Har du provat motrycksfyllning? Har själv beställt en CO2 regulator PET adapter ska testa lite olika kolsyre koncentrationer på ett enklare vitt som jag bryggde i somras. Högre alkoholhalt högre kolsyrat? Ska bli kul att labba lite
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster