Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Halvfärdigt mousserande äppelvin med trist smak

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Chemicalien
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 25, 2006 2:00

Halvfärdigt mousserande äppelvin med trist smak

Inlägg av Chemicalien »

För lite mer än en månad sedan började jag jäsa ett äppelvin. Som ni kan se på mitt registreringsdatum är jag inte helt färsk utan jag var med "från början", och har jäst åtskilliga hundratals liter. Men jag har aldrig jäst äpplen förut.

Tillvägagångsättet var att jag hackade 12 kg äpplen i små bitar, som jag täckte med kokande vatten. Total volym blev 30 liter. Jag använde en dyr smackpack champagnejäst.

När det hade slutat jäsa och jag hade kasserat alla äppelbitar var resultatet givetvis blaskigt och svagt. Därför adderade på samma sett som förut 10 st citroner, 8 kg äpplen, en matsked kanelpulver och 3 kg socker.

Nu, ca: 2 veckor senare har jag återigen silat och smakat på vinet, som nu har en total volym på 17 liter. Det smakar tyvärr ganska tråkigt fortfarande: vatten, beskt och alkohol. Finns det något jag kan tillsätta, för att, förutom de tre ovanstående smakerna, få en fjärde - god smak, som binder ihop allt?

Jag vet att äppelvin ska lagras ett bra tag innan det blir gott. Jag ämnar kolsyrejäsa allting och kan därför inte eftersöta det. Laktos och andra enligt mig äckliga sockerarter vill jag inte använda.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Halvfärdigt mousserande äppelvin med trist smak

Inlägg av latmasken »

Spontant tror jag du tillsatt alldeles för mycket vatten, du har gjort en mäsk med lite äppelsmak, det blir svårt att få den att smaka bra. Koncentrat till äppeljuice är väl det du kan försöka med, men risken är väl att jästen inte orkar så mycket mer socker (det är ju socker i äppeljuicen).
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Halvfärdigt mousserande äppelvin med trist smak

Inlägg av Flerpen »

Varför hälla på vatten över huvud taget?
Finns vissa lättdrycker som innehåller mindre socker om joskoncentrat inte funkar.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Halvfärdigt mousserande äppelvin med trist smak

Inlägg av Omlott »

Håller med föregående talare, för mycket vatten. I recepten jag har i Saturnus Vinbok så ska det vara mindre eller lika mycket kilo vatten som kilo äpplen.
Användarvisningsbild
Chemicalien
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 25, 2006 2:00

Re: Halvfärdigt mousserande äppelvin med trist smak

Inlägg av Chemicalien »

Ni har rätt såklart.

Jag smakade på det för ett tag sedan igen. Och det smakar mest mäsk.


Nu tänkte jag promenera iväg till PGW för att köpa en massa humle och smaksätta skiten med.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster