Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kork(ade) frågor om kork

Utrustning och teknik.
Daniel300
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: ons okt 07, 2015 16:20
Utrustning: Plastspannar...

Kork(ade) frågor om kork

Inlägg av Daniel300 »

Mitt första inlägg, hej bryggar vänner!

Skall snart tappa om mitt första vin på flaska och har lite frågor angående korken.

Har blandade flaskor av olika modell som jag sparat på mig under sommaren. Endel flaskor med gänga, endel av korktyp och endel flaskor av champagne typ med org. plastplugg och bygel.

1. Kan jag köra kork i alla flaskor sålänge det är någorlunda rakt i toppen nån cm eller två.
2. Vilken storlek. Finns de en tumregel att gå efter? Ex.
20mm hål 23mm kork,
21mm hål 24mm kork
osv


Tackar!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kork(ade) frågor om kork

Inlägg av latmasken »

Vanliga vinflaskor har 19 mm hål och man kör med 22 mm kork om jag inte minns helt fel.

Notera dock att flaskor för skruvkapsyl KAN spricka om man trycker ner kork i dem. Det är inte vanligt, men de är ju tunnare i godset.

Innan jag fick ihop flaskor från bekanta hade jag funderingar på att fråga på den lokala restaurangen, för dem är tomflaskorna ju sopor så de borde bli glada om man vill hämta några lådor.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster