Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tappa om vin?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Tappa om vin?

Inlägg av MR Cooper »

Jag satte en vinsats idag (Washington Riesling från winexpert, inköpt på Humlegården) och nästa steg i instruktionerna är att tappa om vinet till ett nytt jäskärl om ca en vecka. Är det verkligen nödvändigt?
Dom flesta i ölbryggarvärlden verkar ha gått ifrån denna sed att tappa om till ett nytt kärl för sekundärjäsning men jag är osäker på om detta också är fallet med vinbryggare?

Skulle jag istället kunna lämna vinsatsen i samma kärl hela jästiden och sedan tappa om när det är dags för klarning?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tappa om vin?

Inlägg av latmasken »

Jag brukar bara tappa om inför klarning eller om det är fruktmassa och grejer kvar. Fruktmassan silar man ju oftast bort, men om jäsningen avtagit så vill man kanske inte oxidera för mycket och då kan omtappning vara bättre än att sila av.

Men om vinet ska jässtoppas innan det jäst ut så kan det finnas fördelar med att tappa om innan man tillsätter jässtopp (det är mindre jäst och "bös" då så jässtoppet "tar" bättre).
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Tappa om vin?

Inlägg av MR Cooper »

Enligt instruktionen på denna vinsats ska man alltså först tappa om till nytt jäskärl när sg är 1010 och sedan tappa om ytterligare en gång när vinet är utjäst, för att sedan tillsätta jässtopp och klarningsmedel.

Det är den första omtappningen jag undrar om man behöver göra. Känns helt omotiverad, men jag blir samtidigt osäker eftersom det är en ganska så dyr vinsats (600kr) och jag tänker att dom kanske borde veta vad dom pratar om.
Senast redigerad av MR Cooper, redigerad totalt 1 gång.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tappa om vin?

Inlägg av latmasken »

Låter onödigt tycker jag, svårt att veta när de inte säger varför...
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Tappa om vin?

Inlägg av MR Cooper »

Ja eller hur. Jag tar och skiter i den första omtappningen. Låter det jäsa färdigt och sen tappar om när det är dags för klarning istället.

Hur lång klarningstid brukar behövas?
Enl. Instruktionerna så ska det ta två veckor.

Min plan med vinet är att det ska tappas upp på Corneliusfat och tvångskolsyras för att sedan serveras som mousserande vin på en inflyttningsfest jag ska ha om 5-6 veckor. Är det möjligt att få till något bra på den korta tiden tro? Det känns lite tajt men samtidigt finns det ju folk som dricker 7-dagarsvin så jag vet inte :p
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Tappa om vin?

Inlägg av Omlott »

Jag skulle dra till med en vecka till för klarning..är så tråkigt om man märker att det blivit bös kvar.

Som du säger är det tajt med tiden..så vinet inte kommer få mogna. Åh andra sidan ska riesling drickas ungt. Du får smaka och se.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster