Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

buteljering av vin hjälp

Utrustning och teknik.
Slan1
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 31, 2015 16:08
Utrustning: jäshink med tillbehö

buteljering av vin hjälp

Inlägg av Slan1 »

Skulle någon kunna skriva lite kortfattat hur jag ska göra eller hänvisa mig till en lämplig tråd. :D

Är helt ny och ska snart buteljera mitt första röda vin gjort på röda/svarta vinbär och en liten del mogna krusbär.

Har införskaffat mörka vinflaskor från ett företag på nätet med tillhörande naturkork. Har även fixat korkapparat med två armar.

Ska man lägga flaskorna i ugnen innan?
Koka korken innan?
Hur mycket ska jag fylla flaskorna?
Vill temp ska lagringen ligga på? Är det jätte viktigt att det håller samma temp? Har ett källarförråd men tror temperaturen inte är den samma året om.

Tack på förhand! :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: buteljering av vin hjälp

Inlägg av latmasken »

Du bör desinficera flaskorna, jag sköljer mina med StarSan innan flasktappning.

Då måste ha lite luft mellan vinet och korken annars får du inte ner korken (luften komprimeras när du trycker ner korken, är flaskan proppfull spräcker du flaskan istället).

Koka korkarna behöver man normalt inte (de flesta korkar man köper idag är vaxade och behöver inte kokas eller blötsläggas), dock bör man desinficera korken (jag sköljer mina i StarSan).

Jag har en flasksköljare som jag häller StarSan i, lägger i korkarna där och sköljer ur flaskorna och sätter dem på flaskträdet.


Optimal temperatur för lagring vet jag inte riktigt, tror runt 15-16 grader ska vara bäst, men viktigare är att det är stabil temperatur (om temperaturen växlar så förändras trycket i flaskan och den "andas" extra på grund av tryckförändringarna). Men att det är lite varmare på sommaren än vintern är inte så farligt, det är värre om det skiljer 5 grader mellan morgon och kväll.
Slan1
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 31, 2015 16:08
Utrustning: jäshink med tillbehö

Re: buteljering av vin hjälp

Inlägg av Slan1 »

latmasken skrev:Du bör desinficera flaskorna, jag sköljer mina med StarSan innan flasktappning.

Då måste ha lite luft mellan vinet och korken annars får du inte ner korken (luften komprimeras när du trycker ner korken, är flaskan proppfull spräcker du flaskan istället).

Koka korkarna behöver man normalt inte (de flesta korkar man köper idag är vaxade och behöver inte kokas eller blötsläggas), dock bör man desinficera korken (jag sköljer mina i StarSan).

Jag har en flasksköljare som jag häller StarSan i, lägger i korkarna där och sköljer ur flaskorna och sätter dem på flaskträdet.


Optimal temperatur för lagring vet jag inte riktigt, tror runt 15-16 grader ska vara bäst, men viktigare är att det är stabil temperatur (om temperaturen växlar så förändras trycket i flaskan och den "andas" extra på grund av tryckförändringarna). Men att det är lite varmare på sommaren än vintern är inte så farligt, det är värre om det skiljer 5 grader mellan morgon och kväll.
Har nu köpt en flasksköljare och StarSan. Tycker verkligen detta är skit kul.

Tack för hjälpen
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster