Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hålla koll på den jäsningen med en separat mindre kärl

Utrustning och teknik.
Byabryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 29, 2015 14:34
Utrustning: *Spiralare 1200w*

Hålla koll på den jäsningen med en separat mindre kärl

Inlägg av Byabryggaren »

Hej alla glada. Jag är en nygammal användare som var aktiv för ett antal år sedan. Nu har jag återupptagit min hobby och är åter till detta underbara forum.

Jag tänkte ställa en fråga som jag har funderat på länge och även postat i ett annat känt, flashbacks hembrännings och dryckestillverkningsforum. Men ville ställa denna fråga på ett riktigt forum tillägnad enbart åt bryggning.

Kan min teori stämma om att när du jäser mäsk eller vin så skulle du kunna hålla koll på när det börjar jäsa samt när det slutar jäsa genom att man först blandar satsen ordentligt och sedan när all socker och jäst är ordentligt lösta så tar du en mindre del utav den stora satsen och sätter det till exempel i en 1,5 liters petflaska.
I petflaskans kork har du gjort ett hål samt stoppat dit en gummipackning och ett jäsrör så du ska kunna följa jäsprocessen från soffan i din lägenhet även om jäsningen sker i källaren, förrådet eller på annan plats.

Jag fick tipset att använda en liknande metod för efterjäsning utav cider och öl, för att hålla koll på trycket i flaskorna när flaskorna efterjäser och bildar kolsyra så efterjäser du en utav flaskorna i en petflaska som du tryckt ihop något så att flaskan kan expandera utan att PET.en eller glasflaskorna exploderar.

Givetvis förstår jag att man måste se till att sockret och jästen är ordentligt löst så det inte ligger en massa socker på botten, samt att temperaturen skall vara desamma annars jäser det givetvis olika, det har jag koll på. Men är det någon annan faktor som spelar in detta.

Har nu separerat ca 2 liter och stoppat detta i en mindre 2,5 litersdunk och stopat jäsrör på detta så denna fråga kommer besvaras inom ca 5-6 dagar. Men tacksam för svar, synpunkter och övriga ideer.

Fred, bryggarbröder, systrar och hennar...
Bästa ljudboken att somna till är ett jäsrör som bubblar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster