Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med hemsida om vinbryggning

Utrustning och teknik.
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av jospress »

Hej!

Jag har i sommar i brist på annat skapat en hemsida. Det är en sida som direkt kommer att konkurrera med http://www.apk.se och http://www.alkoholperkrona.eu. Sidan är en guide för den som söker den billigaste standardenheten. När Systembolaget inte levererar tillräckligt låga KPS-värden (Krona per Standardenhet) får man ta saken i egna händer och brygga vin.

Under "Grundkurs" och "Recept" har jag försökt beskriva vad man behöver veta för att brygga vin. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om någon skulle kunna läsa, kritisera samt ge förslag på förbättringar. Vad har jag missat? Vad har jag missuppfattat? Förlag på omformulering?

Jag undrar även om någon vet hur mycket jäst, jästnärsalt, jäststopp, kieselsol och chitosan som behövs per liter vin.

Jag uppskattar även kritik på resten av hemsidan också. Kan gälla allt från design, navigation eller inställningarna för tabellen.

Sidan hittas för närvarande på http://www.beta.standardenhet.se.

Personerna bakom de mest hjälpsamma kommentarerna kan om de vill få några visitkort för sidan.

Tack på förhand,


Jesper
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av ranald »

Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av Brack »

Jag är nog lite bakom flötet, men hur funkar standardenheten? En 33a öl med 4,5% har samma värde som en 12a 12,5%igt vin.. Hur går allt ihop?
Kan man inte bara skippa allt och dra % per ml eller nått för att göra så alla drycker har exakt samma att gå efter?
Ser det förmodligen som enklare då jag inte hänger med helt hundra på standardenheten direkt. :p
Vore skönt med en utförlig förklaring då jag inte har förstått det hela fast än jag klurat på't i några dagar nu.. x)

Kritik på hemsidan typ endast att logotypen är väldigt likt systembolagets och finns chans att den kan stämmas då man inte för lika andra logos som har copyright med så pass många drag som t.ex Färgerna, formen, typsnittet väldigt likt, enda skillnad är ju hur fet den är.. I mina ögon är den helt snodd, vilket staten ogillar. :)
Och ett plus vore att glida in en utförlig förklaring om STD till dem andra som är lite som jag. :p

Hittade på wikipedia en artikel (https://en.wikipedia.org/wiki/Unit_of_alcohol) om just Deras STD, den räknas ut med en formel på Dryckens ml gånger % Delat på 1000 (eller använda Liter och då slippa dela på tusen).
Dvs t.ex 330 x 4.5 / 1000 = 1.485

Eller ja, tydligen "One unit of alcohol (UK) is defined as 10 millilitres (8 grams) of pure alcohol."

Är densamma för svenska STDn eller?

Skål!
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av jospress »

Brack skrev:Jag är nog lite bakom flötet, men hur funkar standardenheten? En 33a öl med 4,5% har samma värde som en 12a 12,5%igt vin.. Hur går allt ihop?
Kan man inte bara skippa allt och dra % per ml eller nått för att göra så alla drycker har exakt samma att gå efter?
Ser det förmodligen som enklare då jag inte hänger med helt hundra på standardenheten direkt. :p
Vore skönt med en utförlig förklaring då jag inte har förstått det hela fast än jag klurat på't i några dagar nu.. x)

Kritik på hemsidan typ endast att logotypen är väldigt likt systembolagets och finns chans att den kan stämmas då man inte för lika andra logos som har copyright med så pass många drag som t.ex Färgerna, formen, typsnittet väldigt likt, enda skillnad är ju hur fet den är.. I mina ögon är den helt snodd, vilket staten ogillar. :)
Och ett plus vore att glida in en utförlig förklaring om STD till dem andra som är lite som jag. :p

Hittade på wikipedia en artikel (https://en.wikipedia.org/wiki/Unit_of_alcohol) om just Deras STD, den räknas ut med en formel på Dryckens ml gånger % Delat på 1000 (eller använda Liter och då slippa dela på tusen).
Dvs t.ex 330 x 4.5 / 1000 = 1.485

Eller ja, tydligen "One unit of alcohol (UK) is defined as 10 millilitres (8 grams) of pure alcohol."

Är densamma för svenska STDn eller?

Skål!
Vad är en standardenhet?

Jag kan nog inte förklara konceptet standardenhet bättre än jag gör under rubriken "Intro". Däremot kan jag ge dig lite matematik för att förstå bättre.

En svensk standardenhet motsvarar 15 ml ren alkohol. När du druckit motsvarande 15 ml ren alkohol har du alltså druckit en standardenhet.

Om du har en dryck på x ml och y % innehåller den x*y*0,01 ml ren alkohol. Om du har en dryck på 500 ml och 15 % innehåller den 500*15*0,01=500*0,15=75 ml ren alkohol.

75 ml ren alkohol är samma sak som 5*15 ml ren alkohol. Eftersom 15 ml ren alkohol = 1 standardenhet är alltså 75 ml ren alkohol samma sak som 5 standardenheter.

Antal STD = ml*%*0,01/15

En 33 cl 4,5 % öl har samma antal standardenheter som 12 cl 12,5 % vin eftersom de innehåller exakt lika mycket alkohol. Hur många standardenheter en dryck innehåller motsvarar hur mycket alkohol en dryck innehåller. Hur full man blir på en viss dryck.

Varför KPS?

KPS är väldigt användbart eftersom begreppet Standardenhet är användbart. Om jag dricker 3 standardenheter blir jag salongs. Dricker jag 8 blir jag märkvärt berusad. Dricker jag 15 är jag redigt full. Standardenhet är ett begrepp som är användbart för att utvärdera hur mycket alkohol man konsumerar.

En standardenhet ska motsvara en "portion" alkohol. En öl, ett glas vin, en shot. KPS är alltså kostnaden per portion. I tabellen på sidan står både hur många portioner drycken innehåller och hur mycket varje portion kostar. Om du skulle ta portionskostnad gånger antalet portioner skulle du få priset på drycken.

KPS = pris/STD.

Logotypen

Den är absolut inspirerad av Systembolagets logotyp, men jag skulle mer vilja se det som en parafras än en ripoff. Det kanske dock inte flyger i Systembolagets öron. Jag är medveten om problemet och det är något som jag aktivt grunnar på.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av Brack »

Nu sitter det lite bättre!
Krångligt nu i början med all matte, lite svårt när man är redigt påverkad och t.ex snuten frågar hur mycket man druckit, så ska man börja räkna..
Men när det brukas som i UK och står på varje flaska och burk är det garanterat enklare att hålla räkningen på hur många STD:er man har druckit.

Anser även att måttet borde bytas från 15ml till 10ml, enklare att räkna då också, men man kanske inte är i makt att ändra på det om det är staten eller någon uppsatt grupp som styr över vad en portion / unit bör vara.. Man kanske kan skicka in en förfrågan om det?

Sen kanske man kan försöka byta förkortning om det går, STD låter mer som engelskans förkortning för könssjukdom tyvärr x)

EDIT: Varför heter det just Standardenhet? Borde gå o byta namn till något mer relevant?

Och då jobba på en ny egen logotyp^^

Skål!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av latmasken »

"Det handlar om posenten, Helge."


Vill f.ö. minnas att de kom fram till Grön Chartreuse var mest etanol för pengarna...
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av Brack »

latmasken skrev:Vill f.ö. minnas att de kom fram till Grön Chartreuse var mest etanol för pengarna...
http://www.systembolaget.se/?searchquery=chartreuse - Vilken av dem tänker du på? Ingen såg direkt prisvärd ut om man endast är ute efter alkoholen :o

Fast min matte har svikit förut x)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av latmasken »

Det är ju några år sen Nöjesmassakern var så priserna har kanske förändrats.
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av jospress »

latmasken skrev:"Det handlar om posenten, Helge."


Vill f.ö. minnas att de kom fram till Grön Chartreuse var mest etanol för pengarna...
Varunamn, KPS
1. Chartreuse M.O.F. Sommelier, 22.33
2. Chartreuse, 23.30
3. Chartreuse Cassis, 26.85
4. Chartreuse V.E.P. Chartreuse Diffusion, 34.39

Varan du talar om kan ej längre finnas kvar i sortimentet. Den billigaste produkten med "Chartreuse" i namnet är mer än 5 gånger så dyrt jämfört med Jeanneret, den idag billigaste alkoholen.

Alla uppgifter i min tabell kommer direkt från systembolaget och matematiken stämmer bortom alla rimliga tvivel. Den går att lita på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, Nöjesmassakern var ju på 80-talet eller 90-talet.

https://www.youtube.com/watch?v=ylwurAQ7ifo
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Re: Hjälp med hemsida om vinbryggning

Inlägg av jospress »

Brack skrev:Anser även att måttet borde bytas från 15ml till 10ml, enklare att räkna då också, men man kanske inte är i makt att ändra på det om det är staten eller någon uppsatt grupp som styr över vad en portion / unit bör vara.. Man kanske kan skicka in en förfrågan om det?
Det är lättare att räkna ut antalet standardenheter när den är 10 ml istället för 15 ml, men det är fortfarande inte lätt utan en miniräknare. Framför allt inte på fyllan. Därför gillar jag den svenska standardenheten bättre. Den är mer realistisk för vad en portion faktiskt är. Den motsvarar exakt 4 cl starksprit (37,5 %).
Brack skrev:Sen kanske man kan försöka byta förkortning om det går, STD låter mer som engelskans förkortning för könssjukdom tyvärr x)
Det är fullt medvetet. Den kopplingen som finns tror jag uppfattas både humoristisk och gör begreppet mer minnesvärt.
Brack skrev:Varför heter det just Standardenhet? Borde gå o byta namn till något mer relevant?
Det osagda mottot för sidan är "Din guide till den billigaste standardenheten". Standardenhet är ett begrepp som jag finner väldigt användbart och hoppas kunna förmedla till andra. Det fungerar perfekt som bas för att räkna ut kostnad för alkohol i form av KPS. Standardenhet alltså för att det är ett användbart begrepp.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster