Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Extra socker = evig jäsning?

Utrustning och teknik.
dennis_82
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 08, 2015 22:39

Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av dennis_82 »

Hej!

Jag satte en sats med Ekens Chateau 7-dagars Rött Vin för nu tio dagar sedan.
Senast jag bryggde vin var för runt tio år sen då jag brukade köra med rulles sjudagars vitt, och tillsätta 6kg strösocker istället för 4 för att få ett starkare vin, vilket fungerade utmärkt och det påverkade inte jästiden nämnvärt heller.
Jag gjorde därför likadant med den här satsen och hade i 6kg strösocker istället för 3,5 som rekommenderas. Jästiden beräknas enligt förpackningen till 3-5 dagar och det har bubblat på bra sen dag ett, men det vill aldrig sluta.
Så för två dagar sen mätte jag oechselgraden, och eftersom jag inte har något mätglas som är tillräckligt stort skakade jag ur kolsyran ur hela jäshinken och doppade ner mätaren. Värdet hade gått från 120 vid start ner till 40, så jag tänkte att det i alla fall går åt rätt håll även om det drar över på tiden.
Det har nu gått två dagar till med bubblande ca var femte sekund, men när jag gjorde om mätproceduren idag stod värdet kvar på 40.
Jag funderade på att köra i jässtoppet nu eftersom det inte verkar komma längre, men får då ett väldigt sött vin på under 11% vilket känns lite trist.
Jag antar att jag skulle kunna låta det stå och bubbla en vecka till och mäta igen, men man är ju lite otålig eftersom jag hade räknat med att det skulle ha varit drickfärdigt redan nu till helgen som varit.
Har någon varit med om nåt liknande eller har annan input att ge?

Tack på förhand!
clubdada.blogspot.se
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av latmasken »

Ju högre alkoholhalten blir desto tyngre blir det att jobba för jästen, det sista sockret kan ta lång tid att jäsa ut.

Vinbryggarens främsta verktyg är tålamod. Har man bråttom får man gå på Systembolaget.
dennis_82
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 08, 2015 22:39

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av dennis_82 »

Absolut!

Men nu hade jag ju köpt en 7-dagars sats för att slippa både tålamod och systembolag. (Och för att jag är en fattig poet som vill få ekonomin att gå ihop och ändå avnjuta magiska droppar).
Och det stora problemet är ju att alkoholhalten förefaller vara helt oförändrad av två dagars jäsning, från 11% till 11% (ingen astronomisk alkoholhalt), när hela jäsningen skulle ta 3-5 dagar.
Senast redigerad av dennis_82, redigerad totalt 1 gång.
clubdada.blogspot.se
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av latmasken »

Men de där x-dagars satserna är i princip bara bluff och båg, det blir inget bra vin på så kort tid. De tjänar pengar på dem just för att folk tror att de ska kunna köpa på måndan och ha vin till helgen.
dennis_82
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 08, 2015 22:39

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av dennis_82 »

Jag brukade som sagt brygga rulles sjudagars vitt på detta sätt förr om åren, och det var i princip sätt på måndag drick till helgen. Eller åtminstone sätt till helgen och drick nästa helg. Och det blev fullt drickbart och väldigt starkt.
Men det kanske är kinkigare med rödvin, vad vet jag. Eller så får man sämre jäst från denna tillverkare.
clubdada.blogspot.se
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av propatria »

När jag sätter dessa vinsatser så tar det 12-13 dagar för att jäsa ut 3,5 kg strösocker. Ge det mer tid så jäser det nog ut. Att det är 7 dagar är lite bluff men det går ändå rätt fort.
Senast redigerad av propatria, redigerad totalt 1 gång.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:Men de där x-dagars satserna är i princip bara bluff och båg, det blir inget bra vin på så kort tid. De tjänar pengar på dem just för att folk tror att de ska kunna köpa på måndan och ha vin till helgen.

Jag är inge "findrickare" men de vin jag har gjort med dessa satser har blivit förvånansvärt gott. Ett billigt vin från systemet går att jämföras med.

Har du satt en sats chauteu?
dennis_82
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 08, 2015 22:39

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av dennis_82 »

Okej, det måste skilja mellan märken då.
För Rulles brukade vara klart på runt en vecka.
Jag får träna upp tålamodet så länge.

Tack för svaren!
clubdada.blogspot.se
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av latmasken »

propatria skrev:
latmasken skrev:Men de där x-dagars satserna är i princip bara bluff och båg, det blir inget bra vin på så kort tid. De tjänar pengar på dem just för att folk tror att de ska kunna köpa på måndan och ha vin till helgen.
Jag är inge "findrickare" men de vin jag har gjort med dessa satser har blivit förvånansvärt gott. Ett billigt vin från systemet går att jämföras med.
Jo men inte på så kort tid.

Poängen är ju att jästsorten påverkar smaken ganska mycket, och de bra jästsorterna är långsamma. Det är också tämligen välkänt att en långsam jäsning vid lägre temperatur ger bättre smak.

Köp en sån där vinsats men byt ut jästen mot t.ex. RC-212 (för rödvin) och låt det jäsa tills det jäst klart i en temperatur kring 17-18 grader och låt det klarna naturligt utan klarningsmedel (släng alla påsar med jässtopp och klarningsmedel). Du kommer troligen att bli rejält överraskad av hur mycket bättre vinet blir.
dennis_82
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 08, 2015 22:39

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av dennis_82 »

Anledningen till att jag köpte en sjudagarssats var just att jag ville att det skulle bli klart snabbt.
Jag har inte så mycket pengar men vill ändå kunna ha råd att dricka vin, ganska ofta, och jag har inte lust att vänta två månader på det och är därför beredd att offra kvaliten.
Jag tycker också att det är trevligt med ett riktigt fint vin, men har just nu inte råd med frekventa besök på systembolaget och inte tålamod att vänta i månader på att viner ska mogna.

Angående satsen: Vid mätning igår kväll var den ner i 30-35 oechsel och mitt tålamod tog slut, så jag slog i jässtopp och klarning trots att det inte hade jäst ut helt, därför att det jäste så långsamt.
Det klarnade rätt bra redan över natten, så jag sitter nu med 20 liter sött vin runt 11%. Det känns lite som ett svagt portvin. Saftaktigtheten i smaken skulle säkert försvinna med lite lagring, men det lär inte hinna bli så gammalt, och jag tänkte tappa det på bag-in-boxar och dom har väl inte samma hållbarhet som när man tappar på flaska.

Nästa gång blir det Rulles sjudagars, det har jag sen tidigare erfarenhet av att det håller utlovad jästid. Det känns som att det är mer krut i den jästen och att den tål högre alkoholhalt. Jag brukade få upp det till 18% back in the days, med runt fem dagars jäsning. Och det blir förmodligen vitt vin nästa gång eftersom det inte känns lika krävande när det gäller mognad för att få fram smaken.
Jag föredrar egentligen rödvin, men inte om det smar saft utan en månads lagring.

Har jag mer utrymme i framtiden kanske man kan köra flera satser paralellt och låta några av dom jäsa länge och ligga och mogna på flaska medan man dricker av snabbsorterna.
clubdada.blogspot.se
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:
propatria skrev:
latmasken skrev:Men de där x-dagars satserna är i princip bara bluff och båg, det blir inget bra vin på så kort tid. De tjänar pengar på dem just för att folk tror att de ska kunna köpa på måndan och ha vin till helgen.
Jag är inge "findrickare" men de vin jag har gjort med dessa satser har blivit förvånansvärt gott. Ett billigt vin från systemet går att jämföras med.
Jo men inte på så kort tid.

Poängen är ju att jästsorten påverkar smaken ganska mycket, och de bra jästsorterna är långsamma. Det är också tämligen välkänt att en långsam jäsning vid lägre temperatur ger bättre smak.

Köp en sån där vinsats men byt ut jästen mot t.ex. RC-212 (för rödvin) och låt det jäsa tills det jäst klart i en temperatur kring 17-18 grader och låt det klarna naturligt utan klarningsmedel (släng alla påsar med jässtopp och klarningsmedel). Du kommer troligen att bli rejält överraskad av hur mycket bättre vinet blir.

Att det tar längre tid än en vecka, det är tydligt. Men smaken av vinet när det är klart är jäkligt bra i mina ögon. Det är lätt prisvärt, det kostar mig 160 kr för 20 L vin.

Sen är det säkert som du säger att om man justerar lite grejer så blir det nog mycket bättre.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av latmasken »

Råvarorna kostar kanske 160 kronor, men ska man jämföra med kommerisellt tillverkade viner så måste man ju räkna ut företagsekonomisk synvinkel.

Utrymmet du använder är inte "gratis", transport av råvarorna, avskrivningar på utrustningen, diskmedel etc måste räknas in. Och arbetstiden har du värderat till noll.

Det du främst slipper är ju skatt och moms.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:Råvarorna kostar kanske 160 kronor, men ska man jämföra med kommerisellt tillverkade viner så måste man ju räkna ut företagsekonomisk synvinkel.

Utrymmet du använder är inte "gratis", transport av råvarorna, avskrivningar på utrustningen, diskmedel etc måste räknas in. Och arbetstiden har du värderat till noll.

Det du främst slipper är ju skatt och moms.
Det du räknar upp är ju endera engångskostnader eller saker man behöver i vardagen. Tex busskort behöver jag än om jag dricker öl eller är nykterist och diskmedel är ju bara en fjuttig grej, knappt värd att nämna.

Att det tar tid.. Dja.. Om man tycker att 1-2 timmar av ens liv är en big deal då har man nog för mycket att göra på sin fritid.

Hur som haver, för mig personligen ur mitt eget perspektiv så sparar jag in pengar på att göra eget vin.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av latmasken »

propatria skrev: Det du räknar upp är ju endera engångskostnader eller saker man behöver i vardagen.
Ok, då gör vi så här, jag köper 200 såna där vinsatser och dumpar av hos dig och räknar med att kunna hämta det färdiga vinet om en vecka. För de där grejerna är ju inga kostnader enligt dig? :)

Som sagt var, du ser det ut en privatpersons perspektiv, inte ur företagsekonomisk synvinkel.


Jag har rätt bra lön så istället för att lägga 2 timmar på att brygga billigt vin så kan jag jobba 2 timmar övertid och dra in pengar att köpa vin för. Sen tror ju jag att 2 timmar är en rejäl underskattning av tiden som går åt.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:
propatria skrev: Det du räknar upp är ju endera engångskostnader eller saker man behöver i vardagen.
Ok, då gör vi så här, jag köper 200 såna där vinsatser och dumpar av hos dig och räknar med att kunna hämta det färdiga vinet om en vecka. För de där grejerna är ju inga kostnader enligt dig? :)

Som sagt var, du ser det ut en privatpersons perspektiv, inte ur företagsekonomisk synvinkel.


Jag har rätt bra lön så istället för att lägga 2 timmar på att brygga billigt vin så kan jag jobba 2 timmar övertid och dra in pengar att köpa vin för. Sen tror ju jag att 2 timmar är en rejäl underskattning av tiden som går åt.
Varför ska jag se det i ett företagsperapektiv när det kommer till min egen konsumtion och tillverkning? Sen att behöva göra 200 st är inte den samma som att göra en vinsats, att ta till orimliga argument fungerar ju alltid om man vill förlöjliga saker. Jag har inte sagt att det är orimliga priser som företag tar för sina viner. Jag har sagt att det är en prisvärd vinsats och det är billigare än att köpa det billigaste vinet du kan hitta på systemet.


Nja, om du sätter satsen på en halvtimme, tillsätter jässtop och klarning på en kvart - halvtimme. Rensning av flaskor/dunkar och upptappning halvtimme-timme.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster