Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Extra socker = evig jäsning?

Utrustning och teknik.
dennis_82
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 08, 2015 22:39

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av dennis_82 »

Efter att ha upptäckt att det var två olika satser som heter Ekens och Chateau sju dagars så vill jag förtydliga att det var den sistnämnda Chateau som jag hade och som drog ut på tiden. Så Ekens sjudagars är alltså oskyldigt till anklagelserna och oprövat av mig.
Men som sagt, jag tror jag kör på Rulles nästa gång så att man vet att det är fart i jästen och att den tål hög alkoholhalt.

Chateaun är för övrigt upptappad i boxar nu efter två dagars klarning (två veckor efter att satsen sattes) och är fullt drickbart, även om det lämnar lite att önska både vad gäller alkoholhalt och smak. Det är lite saftaktigt i smaken trots att jag hade i en påse ekspån under jäsning. Kanske testar att ha i tannin istället för ekspån nästa gång jag brygger rött.

Men slutbetyget blir: Köp inte Chateau om du verkligen vill ha en snabb jäsning och hög alkoholhalt.
clubdada.blogspot.se
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av latmasken »

propatria skrev: Varför ska jag se det i ett företagsperapektiv när det kommer till min egen konsumtion och tillverkning?
Jag försökte bara få fram att om man ska se till vad det verkligen kostar så kan man inte bara titta på inköpskostnaden för råvarorna.

Det är ungefär som att säga att det är gratis att åka och handla med bilen eftersom man redan äger bilen och det finns bensin i tanken.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Extra socker = evig jäsning?

Inlägg av boozehacker »

Glöm alla dessa vinsatser - de är bara väldigt dyr juice. Köp konc. juice i din vanliga livsmedelsaffär istället. Den är pastöriserad och innehåller inga konserveringsmedel.
Släng i 2,5-3 kilo socker i en 10 L dunk samt juicen - häll på i syrerikt bra vatten tills 10 L. Häll i en påse dehydrerad Lalvin QA23 blandat med lite GoFerm. Ställ dunk i 22 grader med vattenlås - efter 5 dagar så slänger du i lite Fermaid K. Vänta i ca. 10 14 dagar - Därefter stoppa o klarna i 24 tim - sedan njut av 16 % gott vin - gärna kylt och kolsyrat med en sodastream.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster