Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sterilisera hävert??

Utrustning och teknik.
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Sterilisera hävert??

Inlägg av bollkalle_55 »

Hej! Jag ska nu hälla över mitt vin från mitt jäskärl till ett annat jäskärl. Jag vill inte ha några bakterier/infektioner på häverten eller i häverten, men jag vill heller inte riskera att få steriliseringsmedel inne i häverten när jag häller över så det kommer med i det färdiga vinet.

Jag har Vendor WVP som steriliseringsmedel? Kan jag sterilisera min hävert med det??

Mycket mycket tacksam för svar!!
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Sterilisera hävert??

Inlägg av pettak »

Jajamen det funkar fint, men glöm inte att skölja rent den efter rengöringen. Det finns ju andra bra medel typ starsan som inte behöver sköljas bort efter rengöring
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Sterilisera hävert??

Inlägg av bollkalle_55 »

tack så mycket för svar, då gör jag så. Tror du det blir bra om jag gör en vwp+vatten-blandning och sen doppar häverten i den så att det kommer när på utsidan och insidan. Och sen sköljer nogrannt och länge? Eller behöver man typ skrubba och gnida?
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Sterilisera hävert??

Inlägg av pettak »

Det blir nog bra, se bara till att skölja av så blir det toppen.
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Sterilisera hävert??

Inlägg av bollkalle_55 »

Det känns som det går bra nu. Det jobbiga med bryggning dock är att det är så många steg och kommer nya problem hela tiden!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster