Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Klarning

Utrustning och teknik.
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Klarning

Inlägg av hvruler »

Hej. Jag hoppar inte att det finns någon liknande tråd nu men letade och hittade ingen iallafall.
Mitt vita 3-veckors vita är snart klart. Det är min första vinsats och jag har precis tappat över från jäshinken till damejeannen. Jag har två påsar klarningsmedel som följde med i vinsatsen. Nu till frågorna:
1. Måste all kolsyra vara urskakad innan jag tillsätter påse 1?
2. Hur många dagar efter påse 1 ska jag tillsätta påse 2?
3. Hur länge ska jag vänta till buteljering efter att påse 2 blivit tillsatt?

Tacksam för hjälp! :D
Ds77
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 13, 2015 11:02

Re: Klarning

Inlägg av Ds77 »

Ska precis till att sätta min första vinsats så jag är ingen expert...

Vilken vinsats är det di har och står det vad det är i påsarna med klarningsmedel?

Här är nog en relevant diskussion: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=4325
hvruler
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 12, 2015 19:46

Re: Klarning

Inlägg av hvruler »

Åh Tackar! Det var Vinosol vinsats från ÖB så tråden var exakt det jag behövde :)
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Klarning

Inlägg av bollkalle_55 »

Jag har en lite relaterad fråga! Jag håller just på att skaka ut all kolsyra ur min 7-dagars vinsats innan jag påbörjar nästa steg. Jag ska skaka jäskärlet tills kolsyran helt är borta, men HUR ser man det? Hur vet jag att det inte finns någon kolsyra kvar i vinet?
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Klarning

Inlägg av propatria »

bollkalle_55 skrev:Jag har en lite relaterad fråga! Jag håller just på att skaka ut all kolsyra ur min 7-dagars vinsats innan jag påbörjar nästa steg. Jag ska skaka jäskärlet tills kolsyran helt är borta, men HUR ser man det? Hur vet jag att det inte finns någon kolsyra kvar i vinet?
Svårt att se men efter ett par omgångar så pluppar det inte lika frenetiskt i jäsröret. Ge det rejäla omgångar så kan du vara ganska säker på att det mesta är borta.
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Klarning

Inlägg av bollkalle_55 »

Vad bra, då är det nog lugnt nu. Det bubblar liiiite medan jag skakar men slutar när jag slutar skaka och jag har hållt på lite då och då i ett dygn nu.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster