Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin av nässlor, rabarber, maskros

Utrustning och teknik.
rapture
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön maj 10, 2015 20:11

Vin av nässlor, rabarber, maskros

Inlägg av rapture »

Hej!

Har aldrig gjort vin tidigare men nu är det dags! Gillar tanken på att göra så billigt vin som möjligt. Är till exempel sugen på att göra nässelvin (kanske med lite rabarber också) eller vin på maskros. Har en jäshink på 20 liter och nu undrar jag vad jag mer behöver.

Alltså, andra tillbehör typ jäsrör, ingredienser (typ tillsatser) och framförallt vilken jäst man ska ha till, låt oss säga; nässelvin?

En annan fråga också: Hur bestämmer man vilken alkoholhalt det färdiga vinet får? Beror det på hur mycket socker man har i början?

Ursäkta om ni tycker jag ställer dumma frågor. Är verkligen en rookie.

Tack på förhand!
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Vin av nässlor, rabarber, maskros

Inlägg av propatria »

Om jag var du skulle jag börja med att köpa en vinsats istället. Om du ska göra ett vin från scratch så finns det recept, bara att googla :D

Lycka till!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin av nässlor, rabarber, maskros

Inlägg av latmasken »

rapture skrev: En annan fråga också: Hur bestämmer man vilken alkoholhalt det färdiga vinet får? Beror det på hur mycket socker man har i början?
Ja. Och just därför så är ju nässlor och maskros inte direkt nån "bas" för vin, de innehåller ju i princip inget socker alls. Rabarber har visserligen lite mer socker i sig, men inga stora mängder heller.

Min filosofi är att försöka göra vin med minimal tillsats av vatten eller socker, på grund av vårt nordliga klimat är det dock svårt att undvika att tillsätta socker. Annars tycker jag att det mer är att anse som "smaksatt mäsk".
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster