Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Faror och risker med vinbryggning?

Utrustning och teknik.
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Faror och risker med vinbryggning?

Inlägg av bollkalle_55 »

Hej!

Jag ska brygga vin hemma med vinsatsen "Novum 7-dagars vitt vin". Jag har koll på vilken utrustning jag ska ha, och läser just nu på om hur allting går till, både praktiskt och vetenskapligt sett. Jag tänker inte fråga om hur man gör eller vad man behöver, eller sånt som jag själv kan googla upp. Problemet är att jag är extremt nojig över att det ska hamna bakterier/virus i det färdiga vinet, eller att det på något sätt ska hända något som gör att det är farligt eller riskfyllt att dricka det.

Jag bryr mig inte så mycket om vinet skulle visa sig smaka mindre gott, den smällen får man ta, men är det något farligt som kan hända under vinbryggning? Jag undrar detta då det är en process jag är nybörjare på och det verkar vid en första anblick som mycket konstiga kemiska saker som händer, och jag kommer inte våga bjuda någon på det om jag inte har full koll på att det inte är något fuffens i drickat.

Mvh Marcus.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Faror och risker med vinbryggning?

Inlägg av Weinkeller »

Så länge du inte häller i någon skit så blir det inte skit. En jäsningsprocess producerar alkohol, koldioxid och värme. Om det blir gott är en annan sak...
/Weinkeller
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Faror och risker med vinbryggning?

Inlägg av bollkalle_55 »

Okej, så då antar jag att risken att det blir bakteriesmittat eller liknande är på samma nivå som för när man lagar mat, gör saft etc? Dvs liten.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Faror och risker med vinbryggning?

Inlägg av Weinkeller »

Du kokar ju inte grejerna så se till att hålla allt rent och gärna desinficerat för bästa resultat. Farligt att dricka kommer det aldrig bli så länge man inte försöker få det giftigt.
/Weinkeller
bollkalle_55
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör apr 25, 2015 20:23

Re: Faror och risker med vinbryggning?

Inlägg av bollkalle_55 »

Då förstår jag. Tack så hemskt mycket för hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster