Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin/kir - hur gör man men turbojäst?

Utrustning och teknik.
Anton Karlsson
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor apr 09, 2015 22:50

Vin/kir - hur gör man men turbojäst?

Inlägg av Anton Karlsson »

Tjenare! Jag skall brygga kir och har en sats som vanligtvis kräver 4-5 veckor jästid, 2 kg socker samt snabbjäst. Går det göra så som hänvisningarna säger bara att jag byter ut snabbjästen mot turbojäst? Om inte, hur skall jag gå tillväga istället? :D
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Vin/kir - hur gör man men turbojäst?

Inlägg av aqua vitae »

Förstår inte frågan riktigt, gör som det står på förpackningen?
Turbojäst är bra till mäsk men inte till sådant som skall drickas direkt, det jäser orent och blir äckligt.
Det går att byta ut jästen mot annan vinjäst i såna där färdiga satser, om man har någon favorit, typ RC212 (http://www.pgw.se/vinjast-rodvinsjast-rc212.html) som är populär till röda viner.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Vin/kir - hur gör man men turbojäst?

Inlägg av U2D2 »

Om du prompt vill göra det snabbt och inte ordentligt så finns det speciella vin-turbojäster, aka sju-dagarssatser att köpa på PGW, tar som namnet indikerar sju dagar inklusive klarning.
Föreslår dock att du låter det ta sin tid istället om det inte är till någon snar-liggande fest, när man brygger så är tålamod en dygd!
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster