Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagra 7dagars

Utrustning och teknik.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Lagra 7dagars

Inlägg av propatria »

Hej,

Jag har för en vecka sen gjort mitt första vin och hävt över det i dunkar. Jag har druckit från vinet men har haft oturen att i sista dunken kom det med lite botensats, så det smakade lite bäver när slutsatsen kom med.

Men det jag undrar över är vart jag bör ha mina dunkar vin någonstans.. Just nu står de bara i rumstemp, är det för varmt? Jag har inga planera på att lagra det länge utan bara någon månad så det kanske smakerna blir bättre?

Fungerar det att ha vinet i plastdunkar i rumstemp?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av latmasken »

Mörkt och svalt är nog det bästa. Men jag tror stabil temperatur är viktigare än att det är svalt.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av Omlott »

Som latmasken säger.
Jag rekommenderar en skrubb. Där brukar det vara svalt och ljusfritt.

Angående den dunken som fick med sig bottensats så kan du alltid slanga igen när bottensatsen har lagt sig igen. Blir mer oxiderat men du skulle dricka vinet ungt så strunt samma.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av propatria »

Omlott skrev:Som latmasken säger.
Jag rekommenderar en skrubb. Där brukar det vara svalt och ljusfritt.

Angående den dunken som fick med sig bottensats så kan du alltid slanga igen när bottensatsen har lagt sig igen. Blir mer oxiderat men du skulle dricka vinet ungt så strunt samma.
Okej, jag hävde över det i petflaskor, så slapp jag bottensatsen :) jag har ställt dunkarna i mitt förråd, där är det mörkt och lite kallare än i lägenheten. Men det jag har tänkt på är.. Om jag öppnar en dunk, är det bäst om jag tar och dricker upp det ganska snarast eller kan jag häva över i småflaskor lite nu och då och låta vinet fortsätta lagras?

För om det av någon anledning känns som att vinet behöver stå ett tag till känns det tråkigt om man måste dra i sig 5 L rötjut..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av latmasken »

Öppnar du släpper du in luft, luften innehåller syre som gör att vinet oxiderar.

Vid lagring ska vinet helst ha så lite kontakt med luft som möjligt, flaskor och dunkar ska vara fyllda nästan ända upp eller så måste man suga ut luften eller fylla med koldioxid eller kvävgas för att få så lite syre som möjligt i kontakt med vinet.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:Öppnar du släpper du in luft, luften innehåller syre som gör att vinet oxiderar.

Vid lagring ska vinet helst ha så lite kontakt med luft som möjligt, flaskor och dunkar ska vara fyllda nästan ända upp eller så måste man suga ut luften eller fylla med koldioxid eller kvävgas för att få så lite syre som möjligt i kontakt med vinet.
Jag läste om detta och måste medge att det gick lite sisådär när jag hävde till dunkarna. Jag hade kunnat tagit i mer vin så det blev så lite luft som möjligt men det sket sig :/ jag ska försöka göra det bättre nästa gång och verkligen fylla ända upp.

Men försämras lagringen och smakerna pga detta än fast jag bara hade tänkt och ha det ståendes 1-2 månader?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av latmasken »

Det är svårt att sia om, men t.ex. en öppnad vinflaska brukar ju smaka rätt rejält annorlunda bara efter ett par dagar om man försöker spara vinet.

Det är ju därför det säljs pumpar för att suga ut luften ur en vinflaska om man ska spara vinet.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Lagra 7dagars

Inlägg av Omlott »

propatria skrev: Jag läste om detta och måste medge att det gick lite sisådär när jag hävde till dunkarna. Jag hade kunnat tagit i mer vin så det blev så lite luft som möjligt men det sket sig :/ jag ska försöka göra det bättre nästa gång och verkligen fylla ända upp.
Ja för tusan, gör om gör rätt. Det är så man lär sig! :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster