Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Häverteffekten

Utrustning och teknik.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Häverteffekten

Inlägg av propatria »

Hej,

Jag har en sats vin på jäsning och ska om 2-3 dagar slanga över vinet till dunkar. Jag har en hävert men ingen pump.. När jag och min sambo slangar våra akvarium med en trädgårdsslang så kan vattnet rinna utan att jag suger (ett akvarium står på en hög byrå) Har detta att göra med hur högt akvariet står gentemot vart mynningen på slangen ligger?

Brukar ni kunna slanga ert vin utan att suga eller pumpa? Jag testade att använda häverten från diskhon till en behållare på golvet.. men det fungerade ej.

Att behöva fylla häverten med vatten för att få baksug ser lite för avancerat ut, eller?

Någon erfaren "sugare" här? :lol: Som kan komma med tips..

Fridens Liljor! Pro Patria.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av latmasken »

Ja, ska du tömma ett kärl med hävert så måste öppningen på slangen i änden utanför befinna sig lägre än botten av kärlet.

Så ska du tappa om vin så behöver hinken stå på en stol eller ett bord.

Jag brukar köra i bastun, där är det dels svalt när den inte är igång och dels finns det bra höjdskillnad. Jag ställer alltså in hinken där på laven så får den stå nån vecka svalt så bottensatsen lägger sig ordentligt, och sen tappar jag om försiktigt om till en ny hink som står på golvet.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:Ja, ska du tömma ett kärl med hävert så måste öppningen på slangen i änden utanför befinna sig lägre än botten av kärlet.

Så ska du tappa om vin så behöver hinken stå på en stol eller ett bord.

Jag brukar köra i bastun, där är det dels svalt när den inte är igång och dels finns det bra höjdskillnad. Jag ställer alltså in hinken där på laven så får den stå nån vecka svalt så bottensatsen lägger sig ordentligt, och sen tappar jag om försiktigt om till en ny hink som står på golvet.
Okej :) för jag tänkte ställa kärlet på ett bord i mitt förråd när vinet ska klarna och därefter slanga. Men vad jag läst är att folk har haft problem att få häverteffekt och då fått lov att suga eller pumpa.. Men då kanske höjdskillnaden vart för låg?

Det här kanske är en dum tråd då man helt enkelt får testa. Men tråkigt om det ska strula och jävlas när man ska tappa upp det.

Men tack för svaret :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av latmasken »

Slangen måste ju fyllas innan häverteffekten börjar fungera, det är då man måste suga eller pumpa. Sen när det väl börjat rinna brukar det bara vara att vänta. Om det nu inte kommer in luft för då kan det blir en luftficka som gör att det slutar rinna.

Ett tips är att träna med vatten först.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:Slangen måste ju fyllas innan häverteffekten börjar fungera, det är då man måste suga eller pumpa. Sen när det väl börjat rinna brukar det bara vara att vänta. Om det nu inte kommer in luft för då kan det blir en luftficka som gör att det slutar rinna.

Ett tips är att träna med vatten först.
Ska inte häverteffekten kunna börja av sig självt? Eller är jag helt ute och cyklar.. Och varför ska man då köpa en hävert när man lika gärna bara kan ta en slang?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av latmasken »

Nej, häverteffekten börjar inte av sig själv. Det går utmärkt att bara använda en slang, en köpe-hävert har dock ett par fördelar:

1. Det är ett rör som går ner i kärlet man tappar från, det gör att det är enklare att ha kontroll på varifrån man suger (så man inte får med bottensats eller avlagringar som sitter på kärlets väggar)
2. Röret har oftast en liten hatt som gör att man inte suger från änden, så man kan trycka häverten mot botten utan att få med bottensatsen
3. Den levereras med en praktisk klämma så du kan stoppa flödet (bra vid flasktappning).

Sen finns det ju pumphävert som gör att man slipper suga också.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av propatria »

latmasken skrev:Nej, häverteffekten börjar inte av sig själv. Det går utmärkt att bara använda en slang, en köpe-hävert har dock ett par fördelar:

1. Det är ett rör som går ner i kärlet man tappar från, det gör att det är enklare att ha kontroll på varifrån man suger (så man inte får med bottensats eller avlagringar som sitter på kärlets väggar)
2. Röret har oftast en liten hatt som gör att man inte suger från änden, så man kan trycka häverten mot botten utan att få med bottensatsen
3. Den levereras med en praktisk klämma så du kan stoppa flödet (bra vid flasktappning).

Sen finns det ju pumphävert som gör att man slipper suga också.
Okej, tack för svaret.

Jag ska nog ta och köpa en pump idag så slipper jag suga :)
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Re: Häverteffekten

Inlägg av Yoji »

lägg inga pengar på en pump, bortkastat i mina ögon. Lär dig att använda en hävert/slang genom att suga så kommer du se att det funkar alldeles utmärkt. Då slipper du pump, med andra ord, mera skit som tar plats och ska rengöras. Men du gör som du vill :)

Ett annat tips du kan använda dig utav är att fylla slangen med lite vatten ifrån kranen, ha båda ändarna upp. Sedan för du den ena ändan ner i vinet och den andra i uppsamlingskärlet SAMTIDIGT. Gör du rätt så kommer hävkraften igång. Lite spill av vatten på golvet kanske men kan man sin grej så funkar det. Sen kan man ju diskutera om man vill ha en liten skvätt vatten i vinet men det blir ytterst lite :)
Peace!
dalawhisky
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jan 15, 2015 5:37
Utrustning: potstill, vm,

Re: Häverteffekten

Inlägg av dalawhisky »

Jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig hävert.
Pumphävert är ett måste i mitt bryggeri.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av latmasken »

Ja, sugandet tröttnade man fort på. Framförallt så är det ju hygienproblem, när man suger så "smittar" man ju den änden av slangen med allt man har i saliven. Jag försökte ett tag att ha en löstagbar slangsnutt att suga i men det blev för slabbigt när man skulle ta loss den.

Pumphäverten är kanon.
propatria
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis feb 17, 2015 19:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av propatria »

Yoji skrev:lägg inga pengar på en pump, bortkastat i mina ögon. Lär dig att använda en hävert/slang genom att suga så kommer du se att det funkar alldeles utmärkt. Då slipper du pump, med andra ord, mera skit som tar plats och ska rengöras. Men du gör som du vill :)

Ett annat tips du kan använda dig utav är att fylla slangen med lite vatten ifrån kranen, ha båda ändarna upp. Sedan för du den ena ändan ner i vinet och den andra i uppsamlingskärlet SAMTIDIGT. Gör du rätt så kommer hävkraften igång. Lite spill av vatten på golvet kanske men kan man sin grej så funkar det. Sen kan man ju diskutera om man vill ha en liten skvätt vatten i vinet men det blir ytterst lite :)
Den kostade bara 29 kr så det var ingen fara, rätt enkelt att bara få pumpa istället för att suga.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Häverteffekten

Inlägg av Omlott »

När det är dags att häva så brukar jag kombinera det med en provsmakning :lol:
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Re: Häverteffekten

Inlägg av jospress »

>> När jag och min sambo slangar våra akvarium med en trädgårdsslang så kan vattnet rinna utan att jag suger (ett akvarium står på en hög byrå) Har detta att göra med hur högt akvariet står gentemot vart mynningen på slangen ligger?

Kommentar: Det enda höjden gör är att ändra hastigheten för förflyttningen av vattnet. Man kan inte uppnå en höjdskillnad så att vattnet börjar förflytta sig självt. Slangen måste fyllas runt kröken på häverten till ett läge där vattnet i slangen passerar ytan i kärlet, endast då kommer flödet att fortsätta tills allt vatten är omplacerat.

Källa: Två års fysikstudier på högskolenivå.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Häverteffekten

Inlägg av latmasken »

Ja, en vätska kan ju inte rinna uppåt. Det måste alltså finnas vätska i slangen som kan rinna neråt "på utsidan".

Det som sen är hävereffekten är ju att när vätskan rinner neråt så skapar den ett undertryck bakom sig som "drar med sig" mer vätska.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Häverteffekten

Inlägg av boozehacker »

Om man tänker sig slangen som ett upp-o-ned vänt U. Om ena sidan på U är längre än den andra så väger vätskan på denna sida mer än på den andra (sugsidan) varvid tyngdlagen skapar häverteffekten.
En toppenlösning är hävert med backventil - Man bara gör några korta ryck uppåt i slangen, med backventilen i dunken, så sätter det igång flödet.
Inget sugande - och dessutom kan man slanga ur mer klart vin utan att få med sumpen pga backventilens vikt och jämna sugeffekt orsakad av glaskulan.
https://fyndiq.se/product/415589-havert/
Ps. jag bytte ut den medföljande slangen mot en tunnare dimension för att begränsa flödet.
Bilagor
20150703_1800361.jpg
20150703_1800361.jpg (659.59 KiB) Visad 2447 gånger
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst