Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mätetal för sockerhalt

Utrustning och teknik.
Wed
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 14, 2015 20:33
Utrustning: Dunk

Mätetal för sockerhalt

Inlägg av Wed »

Jag och en kompis har jobbat en tid med ett verktyg för att följa brygder med.

Det finns flera enheter för sockerhalter naturligtvis. Oechsle, densitet och Brix verkar vara de allra vanligaste. Men det finns även Baumé, KMV, Plato, Balling och troligen ett par till.

Vilka enheter kan få negativa värden? Oechsle kan, och densitet kan inte. Brix borde bara kunna komma ner till noll i en vattenlösning. Men hur är det i en must?

Jag har försökt att räkna lite på formler från nätet. Men bestämde mig snart att fråga först.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Mätetal för sockerhalt

Inlägg av boozehacker »

Wed skrev: Vilka enheter kan få negativa värden? Oechsle kan, och densitet kan inte. Brix borde bara kunna komma ner till noll i en vattenlösning. Men hur är det i en must?
Brix avser endast sockerhalt % - inte specifik vikt som tex oechsle m.fl. Du kan få brix vid olika oechsle, och vise versa, ifrån tabeller på nätet.
Att bestämma sockerhalt i must görs genom bortkokning av alkohol.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster