Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jästnäring: till öl eller vin?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Jästnäring: till öl eller vin?

Inlägg av lunes »

Hejsan, kom att fundera på om det är samma jästnäring för både öl och vin, eller om det finns olika sorter som lämpar sig bättre för t.ex öl och en annan som lämpar sig bättre för vin?

Och vad händer om man använder jästnäring avsedd för öl till vin?

Tror ni denna jäst: http://shop.humle.se/jast/jastnaring/wy ... ddedtocart funkar till vin?

Fick känslan av att den var avsedd för öl, men på beskrivningen står det "kan vid ölbryggning tillsättas....", vilket tyder på att den inte bara är avsedd för öl. Bör den inte funka för vin då, eller tolkar jag det galet?
Någon som har erfarenhet av denna jästnäring (till vinberedning)?

Om det spelar någon roll så tänkte jag använda mig av jästen EC-1118
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Jästnäring: till öl eller vin?

Inlägg av Omlott »

Har aldrig behövt använda det när jag gjort vin (har en sån där rör hemma, men den används till mjöd och öl), men jag kan inte tänka mig att du inte skulle kunna använda det till just vin. Så kör på!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster