Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tanin och vinsyra?

Utrustning och teknik.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Tanin och vinsyra?

Inlägg av Duffen »

Beställde tanin och vinsyra till rödvinet jag ska göra. Blir ett rioja exklusive. Vill öka lagringsmöjligheten. Som jag förstått bör vinet ha en alkohol procent över 10% samt tanniner och syrlighet.

Bör vinsyra samt tanin tillsättas innan fermenteringen? Iskall hur mycket? Finns vägledning på förpackningarna men ingen förklaring eller skala. Vill ha ett sällskapsvin samt fungera till mat och ost. Funderade att tanin gör det mer strävt men hur är det med att mina syrlighet och tanin samt medium rostade amerikanska ek spiraler?

Någon som har erfarenhet av tillsatser i rödvin? Kommer svavla det men låta det självklarna. Svavlar endast för konservering.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tanin och vinsyra?

Inlägg av latmasken »

Tanniner tillsätter man efteråt. Vinsyra kan tillsättas både före och efter, före tillsätter man för att ha rätt syrlighet för jästen, smakjustering gör man efteråt.

http://vinboken-online.com har ett par avsnitt om smakjustering.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster