Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Strulade till vitvin

Utrustning och teknik.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Strulade till vitvin

Inlägg av Duffen »

Bryggde med Edelmans 6kg koncentrat. Pantade upp till 24l eller strax över. Hydrerat o tillsatt jästen och kom på jag glömde mäta med jäst mätaren. Hade skakat om rejält. Jag öppnade o satte ner jäst mätaren och hamnade på 70 satte i allt socker ja hade och skakade om lyckades komma upp till 75. Pga att jästen var i med mätningen kan det ha påverkat något?
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Strulade till vitvin

Inlägg av Duffen »

Hittade pärlsocker kan man använda de?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Strulade till vitvin

Inlägg av Omlott »

Oroa dig inte för mätningen om du testade samma dag som jästen tillsattes. Annars ska man vara nog med att allt koncentrat och socker löst sig ordentlig så det inte ligger som en kaka i botten (mer eller mindre synlig).
Pärlsocker fungerar, tar bara tid att lösa upp (om man inte kokar med vatten).
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Strulade till vitvin

Inlägg av Duffen »

Omlott skrev:Oroa dig inte för mätningen om du testade samma dag som jästen tillsattes. Annars ska man vara nog med att allt koncentrat och socker löst sig ordentlig så det inte ligger som en kaka i botten (mer eller mindre synlig).
Pärlsocker fungerar, tar bara tid att lösa upp (om man inte kokar med vatten).
Kokade med vatten och fick upp de till 80oe vilket jag är nöjd med. Men är lite orolig över att vatten mängden slutade på runt 25l vilket är förmycket. 23l var koncentrat till men hade fått för mig de var till 24 och hamnade på runt 25 pga kokning av sockerlag 2ggr. Vad kan jag förvänta mig av vinet? Dåligt blask?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Strulade till vitvin

Inlägg av Omlott »

Finns risk för att det blir blaskigare, jag brukar alltid ta mindre vatten än vad som står angivet för att få ett fylligare vin. Vänta och se hur det blir och tag lärdom. Eller så fixar du ett paket koncentrat till och delar upp brygden i två satser.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Strulade till vitvin

Inlägg av Duffen »

Omlott skrev:Finns risk för att det blir blaskigare, jag brukar alltid ta mindre vatten än vad som står angivet för att få ett fylligare vin. Vänta och se hur det blir och tag lärdom. Eller så fixar du ett paket koncentrat till och delar upp brygden i två satser.
Ska smaka satser då jag kommer hem om 3v lär ev iskall bli att jag köper en dunk till och delar upp till 2 satser. Vill inte förstöra finfint vin
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster