Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Inlägg av MrLeaf »

Hejsan,

Har 28l äppelvin som verkar ha problem att komma igång igen.

Hade från början ca 40kg äpplen i två olika kärl, nedklyftade, pudrade med pectolase och jäst som har jäst bra varförsig enligt bozometoden.
Har tillsatt socker vid ett tillfälle vardera per kärl och det har tuffat på bra.
Är mitt uppe i en flytt nu och hade tänkt ta hand om detta för ett par veckor sedan, men har haft andra prioriteringar.
Jäsningen har varit avstannad ca en månad (öx -2)

Skiljde av fruktmassan i förrgår och slog ihop vätskorna i ett kärl.
Svårt att bedöma alkoholhalten iom att man av naturliga skäl inte kan mäta öxvärde från start, men smakmässigt uppskattar jag det till runt 8-10% och vinet hade ett öxvärde på ca -2.

Det verkar ha svårt att komma igång nu, iom att jag inte kan ta reda på exakt alkoholhalt vågade jag inte slå i för mycket socker. Men jag känner ju att den inte är i närheten av 13-14 som jag vill ha det.

Men jag blandade i 2kg socker och detta gav mig ett öx på ca 20.
Men jäsningen verkar inte vara pepp på att sätta igång igen.
Ska ge det nån dag till men om den inte vaknar till liv vill jag ha tips på en bra jäst som kan dra igång avstannade jäsningar som fått upp lite alkoholhalt.

Har sett olika "killer yeast" men vet inte vilken jag ska välja.

Tacksam för tips =)
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Inlägg av S Tout »

Jag brukar köra med Lalvin1118, men jag maxar alltid ut vinet och jäser det läääääänge (minst ett år) innan jag anser det färdigjäst.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Inlägg av ranald »

Jag startade om en avstannad must med hjälp av en turbojäst. Den tål iallafall 20% alkohol.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Inlägg av MrLeaf »

S Tout skrev:Jag brukar köra med Lalvin1118, men jag maxar alltid ut vinet och jäser det läääääänge (minst ett år) innan jag anser det färdigjäst.
Den har jag sett hos maltmagnus ja. Eller ja, shop.humle har den också. Ska köpa hem en sådan, så lär jag sätta en förkultur med så den får en bra start. Rätt så mycket syra i vinet nu med så.
Tackar :)

ranald skrev:Jag startade om en avstannad must med hjälp av en turbojäst. Den tål iallafall 20% alkohol.
Ofan, ja det lär ju garanterat funka :) men hur påverkades smaken?
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Inlägg av ranald »

Hur smaken blir vet jag nog om något år... det är ett nyponvin som jag räknade fel på, så det blev alldeles för mycket socker. Även om det jäser ut helt till 20% kommer det att vara halvsött. Jag tror det kommer att göra sig bra till en bit kraftig blåmögelost i slutändan.
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Tips på jäst för att starta avstannad jästning

Inlägg av S Tout »

Det mest extrema utjäsnings exemplet med 1118 kom upp i hela 22% men det har bara hänt en gång normalt brukar det landa mellan 16 och 20 % om man har lite tålamod och ger lite jästnäring emellanåt.
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster