Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur mycket socker ska jag tillsätta för starkare vin?

Utrustning och teknik.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Hur mycket socker ska jag tillsätta för starkare vin?

Inlägg av Dr.Pepper »

Hej! Jag tänkte sätta igång en Vinjetts vita Slottskällarvin, och i instruktionerna står det ju att man ska ha i 3.6kg socker, men min fråga är då hur mycket man kan tillsätta om man vill ha ett starkare vin? 5kg? Ännu mer? Någon som har erfarenhet om när det blir för mycket och hur mycket en sådan jäst klarar av att jäsa?

Mvh
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Hur mycket socker ska jag tillsätta för starkare vin?

Inlägg av temp_wricko »

Jag skulle ha i mindre vatten istället för ett fylligare och alkoholstarkare vin. Men du kan ha i mer socker om du vill.

Gör enligt receptet men ha ca 2l mindre vatten. Mät sedan med en oechslemätare hur mycket socker det är i brygden. Nu kan du toppa upp med mer sockerlösning om du vill.
jag skulle inte tro medföljande jäst inte jäser ut mer än ca 13%. Vill du ha starkare ändå så skaffar du en annan jäst.

Ett sista ord: Även om det står att det jäser ut på 7 dagar eller liknande så räkna med en månad.
/Wricko
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Hur mycket socker ska jag tillsätta för starkare vin?

Inlägg av boozehacker »

Hej, jag satte 10 L äpplevin .
10 st 2 dl Garant juicekonc. äpplejuice ekologisk + vatten samt ett par liter äppleavkok + 1,2 kg socker.
Musten uppvärmd till 40°C innan jäst m.m tillsatts.
Jästnärsalt, Pectolase, Lalvin QA23 (utrört 15 min i 42°C sockerblandn.)
17/11-14: 80 Oeschle
20/11-14: -5 Oeschle - Jäsningsplats - ovanpå varmvattenberedaren (ca 25 °C)
Tillsatte då 1 kg socker - men då visade Oeschlemätaren på 30 ??
24/11-14: utjäst till 0 Oeschle .
Eftersom jag får konstigt värde på Oeschle mätare ,förmodligen pga att alkoholen ändrat bryggdens densitet, så vet
jag inte om, och hur mkt mer socker jag kan tillsätta innan alkoholhalten slår i taket och jästen lägger av. Vill inte ha ett sött vin.
Tack för tips hur man beräknar Oeschle värden i jäst must.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur mycket socker ska jag tillsätta för starkare vin?

Inlägg av latmasken »

Jag hade i mindre vatten i en vinsats jag köpte men det blev inte bra, blev för mycket juice-smak på det färdiga vinet. Smakar mer druvjuice än vin alltså. Så man ska nog vara lite försiktig med det.

Minns nu inte hur mycket mindre vatten jag tog.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster