Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av HackKing »

Funderade sätta en vinsats snart, stark/dessertvin.
Har inte överdrivet mycket (tomma) vinflaskor, tänkte om jag skulle sätta vinet i kronkapsylerade ölflaskor.
Kommer det att påverka lagringen och utvecklingen mycket, jämfört med kork-kork?

För övrigt tycker jag att en .75l vinflaska är för stor, 33cl skulle vara mycket bättre.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av Farbror_Plast »

prova att söka på kork-kork här på forumet
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av HackKing »

Det gav inte speciellt mycket, men det känns ju lite fel med kronkapsylerat vin, även om undersökningar har visat att det inte gör någon skillnad.
Har visserligen haft vin lagrat i PET-flaskor tidigare, och jag är ingen som känner skillnaden mellan Coca-Cola och Pepsi, men jag vill ändå ha bästa kvalitet.
Användarvisningsbild
LUno
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jan 05, 2004 1:00

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av LUno »

Där finns jue en fördel med att ha det på 33cl flaskor iaf :)

Om man har bryggt en massa olika sorters vin så kan man jue ta
lite av varje utan att behöva ställa tillbaka en halvfull vinflaska i stället igen :)

Det beror jue iofs på hur mycket vin som går åt men endå :D
Användarvisningsbild
Ygg
Bryggmästare
Inlägg: 393
Blev medlem: lör nov 22, 2003 1:00
Ort: Bakom fl?tet

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av Ygg »

Till dessertvin så måste storleken 0.33 vara perfekt.
Till vanligt vin borde 0.5 flaskor vara bra. Om man vill ha lite vin till maten sådär mitt i veckan så blir det lagom till ett glas i var om man är två. Känner man sig törstig så är det ju bara att öppna en till. :)
Hurvida det är bra eller dåligt med kapsyler vet jag inte men är övertygad om att det fungerar ypperligt. Meddela gärna resultat om du provar.
Vinflaskor ska ju se lyxiga ut och exklusiva så att konsumenterna ser vilken fin produkt det är och därmed förhoppningsvis köpa flaskan, och sen så tycker man att det smakar bättre än det i själva verket gör.
Eftersom det är nog mest en serveringsfråga så kanske man skulle investera i en karaff att ha på bordet till sitt hembryggda vin.
Var r?dda om groggvirket gubbar, br?nnvin
finns det gott om.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag provade med 33 cl flaskor förr. Det var ett bra tag sedan men jag har inte något minne av att det var problem med dem på något sätt.
Användarvisningsbild
Apelsin
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:00

Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av Apelsin »

Jag lagrar för närvarande mitt vin på corneliusfat och den sista lilla jäsningen som tar väldigt lång tid gör ett litet kolsyretryck som pressar ut vinet. Nackdelen är att det blir lite bornerande och måste hällas upp i en karaff långt i förväg. Men det passar utmärkt till glögg som ska värmas. Och det känns mycket fint med en vinkran. Död åt korkflaskan, det är mycket enklare med kronkork eller fat. :lol:
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av HackKing »

Väcker liv i min urgamla tråd, finns det nya åsikter 11 år senare?

Situationen är samma, jag tycker det är en praktisk storlek.

Är kronkapsyler för täta för att vinet ska kunna utvecklas?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin i ölflaskor, är det hemskt?

Inlägg av latmasken »

De flesta ölflaskor har faktiskt samma innerdiameter på halsen som vinflaskor, det går med andra ord att korka dem.

Jag sparar numera alla St Eriks flaskor för de är rätt snygga att ha som vinflaska, till de här små provsmakningsflaskorna som i alla fall jag vill ha (gör man små satser vill man ju inte öppna ett helrör varje gång man ska provsmaka och se hur det blivit, det hinner ju ta slut då innan det blivit bra:).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster