Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur skadligt är det att förvara vinet tillsammans med luft?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Hur skadligt är det att förvara vinet tillsammans med luft?

Inlägg av lunes »

Har en damejeanne som jag förvarar vin i för tillfället, dock så är andelen luft mer än vin i damejeanne, skulle tro att det är runt 5 liter vin i damejeannen just nu som rymmer 30 liter totalt.

Hur pass skadligt är det att förvara vinet på detta vis? Vinet är ganska sött om det är av betydelse.

Så här ser det ut: http://i59.tinypic.com/ej785y.jpg
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Hur skadligt är det att förvara vinet tillsammans med lu

Inlägg av Odqvist »

Om vinet har jäst i den damejannen och du inte har tappat om vinet, så ligger där ett täcke av koldioxid över vinet, som är tyngre än luftens syre och detta skyddar då vinet.

Om du har tappat om vinet till denna damejanne och förslutit denna, så består volymen av luft som har ca 20 % syre i sig. Detta kommer att lösa sig i vinet och oxidera detta, tills dess att syret är slut i volymen eller att inget oxidativt ämne kvarstår. Kort sagt, risken är då att du får ett vin som smakar blöt papp.

Enklaste sättet jag rekommenderar om så är fallet är att fylla utrymmet med koldioxid. Gå till systembolaget eller ICA och köp "vinbevaringsgas" eller vad de nu kan kalla det för dumt. Detta är koldioxid. Av med jäslåset/korken, spraya på som fan i ca 1 minut för den storleken av damejanne, sätt dit korken igen och sen är det lugnt. Alternativet är om du hittar koldioxidgas från annan källa att fylla ovan vinet med.

Annars kyler du genast ned vinet så lågt det går, och tappar om till ett annat glaskärl som vinet nästan fyller till topp. Det bör vara max 1 l luft kvar ovan vinet. I en damejanne ska det alltså helst nå upp i halsen. Denna ska förstås vara desinficerad och så sätter du vattenlås på denna med.

En liten oxidation är sällan dåligt, men det räcker med den lilla volymen som står ovanför vinet i damejannelösningen jag nyligen nämnde. I fallet du visar är risken stor att du får ett karaktärslöst, platt vin, med risk för pappsmak eller blöt hund. ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur skadligt är det att förvara vinet tillsammans med lu

Inlägg av latmasken »

Är det bara 5 liter vin skulle jag nog tappa om på plastdunk istället för att krångla med att CO2-fylla damejeannen. Eller varför inte flasktappa på en gång?

Det oxiderar ju inte över en natt, men det är ju oxideringen som gör att ett öppnat vin inte smakar bra efter några dagar.
JElvin
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor nov 06, 2014 20:59

Re: Hur skadligt är det att förvara vinet tillsammans med lu

Inlägg av JElvin »

Sodastream borde funka också!
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Re: Hur skadligt är det att förvara vinet tillsammans med lu

Inlägg av lunes »

Tror ni jag kan ha vinet så här i två veckor innan det blir dåligt?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster