Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Utrustning och teknik.
basmyslie
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 11, 2014 3:52

Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av basmyslie »

Hej!

Har funderat på om det går att tappa upp mitt färdiga vin på Corneliusfat!?
Anledningen till det är att jag "råkat" brygga lite mer vin än jag har flaskor till!

Min tanke är att om man tappar det på fat och blåser i lite kolsyra för och få bort sista syret från luftfickan, men släpper på trycket direkt så inte någon kolsyra kryper ner i vinet, borde det väl fungera?!

Om man gör detta varje gång man tappar upp lite vin borde det väl inte komma in något syre och samtidigt inte komma ner någon kolsyra i vinet?

Någon som testat?

Såg även att det fanns vissa tappkranar att koppla till corneliusfatet som tydligen var "vinsäkra". Menas det att vanliga tappkranar inte skulle fungera något bra? Klibbar dom igen eller? Har väl iofs tänkt att använda vanlig picknickran till en börja med!

Tacksam för alla svar!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av latmasken »

Jag är tveksam till om det funkar att köra med koldioxid utan att kolsyra vinet, men det finns ju kvävgas (används ju till gräddsifoner).

Men jag tror inte du får bort syret genom att blåsa i gas, du får nog snarare försöka "spola ur" fatet med gas innan du tappar i vinet.
basmyslie
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 11, 2014 3:52

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av basmyslie »

När man tappar upp öl och precis innan man börjar tvångskolsyra ölen så "luftar" man ju fatet några gånger genom att dra i säkerhetsventilen för att få bort luften ur fickan. Varför skulle inte det fungera med vin i fatet?! Kolsyra är ju fortfarande tyngre än luft! Nått jag missar?!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av latmasken »

Jag tror inte att gasen skiktar sig så snabbt, men ölen klarar sig ju eftersom du har ett övertryck av koldioxid och koldioxiden kommer sakta att lägga sig över ölens yta. Visst, om, du lägger på tryck och sen låter det stå några timmar och skikta sig och sen släpper ut övertrycket så kanske du får bort det mesta av syret. Men det är ju inte utan anledning som man vakuumsuger kylanläggningar innan man fyller på kylmedium.
Svante
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jul 20, 2011 1:13
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av Svante »

Det kommer att vandra ner en del koldioxid i vinet trots att det inte är övertryck i fatet. Även om det totala trycket är lika i vinet och gasen ovanför så är partialtrycket för koldioxid i vinet från början noll, och naturen strävar efter jämvikt. Därför är det bäst att använda kväve (eller argon, men det är mycket dyrare).

Man kan förstås använda koldioxid om man vill ha mousserande vin.

Här är ett par artiklar från WineMaker Magazine om vin på corneliusfat:

https://winemakermag.com/1408-wine-on-tap
https://winemakermag.com/416-kegging-wine-techniques
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av renkku »

Annars är ju bag-in-box ett förmånligt och enkelt alternativ om problemet bara är att du har gjort för mycket vin för dina flaskor.
basmyslie
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 11, 2014 3:52

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av basmyslie »

Tack för alla svar å tipps! Funderar på hur mycket kolsyra som går ner i vinet. Är det så pass lite att man kan tappa upp det i en vinkaraff kort innan å snurra lite på den för att få ut det sista?! Har även tänkt tanken med det vita vinet att köra moserande. Då borde väl ett corneliusfat vara optimalt eller?! Vilket bartryck bör man ha då?!

Vad det gäller bag in Box så visste jag inte att det fanns. Är det lätt att fylla på utan att få med något syre i påsen?! Var kan man köpa dessa BIB?! För du menar väl inte att man ska återanvända använda BIB man köpt?!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av latmasken »

Snabbt framgooglat exempel: http://fruktpress.se/se_bag-in-box,47.html

Har för mig PGW hade BiB förut också men hittar inget nu. Kan dock minnas fel.
basmyslie
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 11, 2014 3:52

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av basmyslie »

Återigen! Tack för bra svar! Men är det någon som har provat att kolsyra vitt vin?! Å vilket bartryck bör man ha?! ( och i vilken temperatur )!
Svante
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jul 20, 2011 1:13
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vin i Corneliusfat?! Fungerar det?

Inlägg av Svante »

Jag har inte själv kolsyrat vin i corneliusfat, bara öl och vatten. Men lite googlande ger att man bör ha 3,6 - 6 volym/volym CO2. Du kan använda den här tabellen för att se vilket tryck du ska ställa in vid given temperatur. Tabellen går visserligen bara till 4 volym/volym, men du kan ju börja där, och öka lite om du tycker det blir för lite mousse.

http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster