Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Konjaksglögg??

Utrustning och teknik.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Konjaksglögg??

Inlägg av Martin73 »

Jag har blivit tillfrågad att göra en variant av Glashusets Konjaksglögg!!
Är det någon som provat att göra något liknande?
Jag vill ju inte köpa loss massa konjak och krydda utan det roliga hade varit att tillverka den på hemmaplan!?

Vad behöver jag för utrustning
Vilken bas borde jag använda
Och vilka ingredienser borde jag skaffa in??
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Konjaksglögg??

Inlägg av Odqvist »

Konjaksglögg slår så in åt helvete, så en varning bör utfärdas. :mrgreen:

Skämt åsido, farsan hade två varianter förr, ska försöka återge dem:

Äpple-Konjaksvariant ca 1 L
-1 l Mustig äpplecider eller äpplevin
-ca 3 msk Mörkt farinsocker
-ca 3 msk Ljust farinsocker
-2 st Kanelstänger
-2 st Stjärnanis (kan utelämnas)
-5 st Kryddnejlikor
-3 bitar Torkad, hel ingefära
-6 st korn Hel kryddpeppar (kan utelämnas)
-8 st korn Hel svartpeppar
-ca 1 dl Billig konjak (Grönsteds VSOP) el. dyl.

Värm upp äpplecider/vin i en kastrull till ca 50 C, blanda i socker i den proportion du önskar till rätt sötma. Stöt stjärnanis och nejlikor försiktigt i en mortel. Släng i alla kryddor och ställ under lock att dra en timme. Gör en första avsmakning. Reglera sötma med mer socker eller med mer vin. Ställ att svalan och dra under natten, minst. Då släpper smakerna från kryddorna. Tag ett litet prov och värm i mickron. Det skall bli dryckestemperatur. Smaka och se vart du ligger. Sila av alla kryddor från glöggen. Fattas någon av kryddorna nu i smakbidraget, släng i en ny giva av denna krydda, värm upp till ca 50 C och svalna och låt dra ännu en natt. Reglera igen med socker och vin om så behövs. När basglöggen har en varm, härlig sötma, smak och kryddbas i nästa värmda prov, tillsätter du ca 1 dl konjak, rör om väl och låt stå en timme så att det gifter sig. Värm ett nytt litet prov, reglera med mer konjak eller socker eller vin om det behövs. När allt är lagom, ställ kallt under natten så att sediment etc. sjunker till bottnen, dekantera till någon fin flaska dagen efter.
Se där, då har du farligt bra glögg.

Vitt vin-Konjaksvariant
Principen är samma som ovan, dock är denna något lurigare.
Rekommenderar ett vitt vin med kraft och sötma, men inte för mycket syra. Ett tyskt Riesling vore på sin plats.
Svårigheten är att balansera upp syran i denna glögg till en behaglig nivå.

Gör likt ovan, men utelämna kryddpeppar och stjärnanis. Tillsätt istället 1-2 pommeransskal eller 1-2 msk finrivet apelsinskal (enbart det orangea, utan vitt och från KRAV-apelsin) det sista du gör efter uppvärmning. Det ska bara dra med glöggen kallt under natten.

Pröva dig fram och lycka till. ;)

PS. En obalanserad glögg kan bli bättre med en knivsudd havssalt i sig. DS.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Konjaksglögg??

Inlägg av Martin73 »

:)
Man tackar!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster