Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

PH-värdefråga

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

PH-värdefråga

Inlägg av Evert »

Hej hopp!

Man kan ju testa sig fram, men jag tänkte bara fråga:

1) Är det någon som vet ungefär hur mycket 1g vinsyra i 1 liter vatten sänker PH:t?

2) Är det någon som vet ungefär hur mycket 1g citronsyra i 1 liter vatten sänker PH:t?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: PH-värdefråga

Inlägg av renkku »

Kan ju hända att någon testat sig fram till något ungefärligt men pH är inte en linjär skala, vilket betyder att det inte direkt går att säga hur mycket en viss mängd syra sänker värdet, utom man måste alltid också ta i beaktande startvärdet.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: PH-värdefråga

Inlägg av Evert »

Hm. Men man måste ju ändå kunna säga ungefär mellan tummen och pekfingret om hur mycket som behövs. Det närmaste jag fått fram är att 2 % vattenlösning ger PH 2-4 (läste det här: http://www.shenet.se/ravaror/vinsyra.html). Men jag undrar vad det egentligen säger.

2% av 1kg är 20g. Så 20g skulle alltså ge 2-4PH. Men vad säger det? Låt säga att man vill sänka PH från 4,5 till 3,4 i en cider på 10 liter. Skulle det innebära att man skulle pytsa i 100g vinsyra. Det låter ju sjuukt mycket, eller?

Som sagt, jag kan testa mig fram också, tänkte bara om det var någon som gjort detta tidigare, som har ett ungefärligt svar...
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: PH-värdefråga

Inlägg av Evert »

Citronsyra verkar ha ungefär samma egenskaper, dvs. 1,5-2 % ger pH 2-4. Men som sagt... vad det innebär begriper jag inte.

http://www.shenet.se/ravaror/citronsyra.html
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: PH-värdefråga

Inlägg av renkku »

Skalan är en logaritm: pH=-log(x) där x är aktiviteten i vätejoner. Mer syra ger mer akitivitet i vätejonerna och ett lägre pH-värde.

pH funkar som så att 7 är neutralt, allting över 7 basiskt och allting under 7 surt. Vatten (inte kranvatten utom rent H20) är neutralt och har en pH på 7. Om du då har en liter lösning med destillerat vatten och 20 ml vinsyra kommer pH att vara någonstans mellan 2 och 4 enligt den artikeln du länkade till. Detta betyder inte att 20 ml vinsyra i 1 liter alltid kommer att sänka pH med 3-5 steg, det sänker det olika mycket beroende på vilket startvärde du har.

För att förtydliga: Låt säga du har ett startvärde på 7 och tillsätter 10g vinsyra och får ett pH-värde på 6. Då kan du vara helt säker på att om du har en lika mängd lösning som har ett pH-värde på 6 och tillsätter 10g vinsyra så kommer du INTE att få ett pH-värde på 5.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: PH-värdefråga

Inlägg av Evert »

Ah, ok, det var länge sedan jag läste kemi känner jag... :)

Men det känns som att jag får testa mig fram i detta fall. Av erfarenhet, rent smakässigt, gör 10g i 10 liter väldigt mycket. Så jag kan testa med 5g och sen mäta mig fram. Måste bara få fatt på PH-mätare, dom har slut på humlegården... Ahrgel...

Och OM det nu är något där ute i zymerrymden som testat sänka PH-värde runt 4, så hojta till. I annat fall så lägger jag ut lite av mina data längre fram.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: PH-värdefråga

Inlägg av Evert »

Ah... mitt PH ligger på 3,1 så det behövde inte justeras... Jaja, bra att veta i alla fall... :)
Gorbrew
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 23, 2018 8:03
Utrustning: Brewferm

Re: PH-värdefråga

Inlägg av Gorbrew »

Kom du fram till något resultat om att sänka ph med vinsyra?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: PH-värdefråga

Inlägg av latmasken »

Det går inte att säga.

Titta på folk som håller på med akvarier, pooler eller andra situationer där man justerar pH. Det är i princip omöjligt att veta hur mycket pH förändras vid en viss tillsats av syra, eftersom det finns en massa buffrande ämnen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Buffertsystem

En bit ner på den här sidan står det också en del
https://ehinger.nu/undervisning/kurser/ ... kalan.html

Man måste mäta, tillsätta syra, mäta igen, tillsätta mer syra osv. tills man nåt rätt nivå.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster