Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsa ut restsötma i fruktvin

Utrustning och teknik.
Vängblangdemmisäck
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 14, 2014 14:28

Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av Vängblangdemmisäck »

Hej, ny här.
Dock ingen nybörjare, har fått till en del frukt- och bärvin genom åren. T.o.m. en gång ett dessertvin på palsternacka :)

Nå, i år provade jag en ny sorts jäst till det årliga rosévinet på rödvinbär, Storms Mosel Bernkastel. Tyvärr har jag råkat ut för att jästen inte orkar jäsa ut sockret, räknade socker utifrån att jästen orkade mer . Jäsningen avstannade vid strax under 11% alkohol och då har jag 10 öx restsötma vilket innebär ca 600 g socker kvar att omsätta per 24 liter vin. M.a.o. på tok för sött för en rosé.

Jag provade göra en förkultur på Drinkits starkvinsjäst (torrjäst) som klarar lite mer alkohol men jag får inte igång jäsningen ändå. Söker därför råd här. Det är för mycket sötma att trolla bort med tillsats av syra.

Sneglade lite på de avdelningar här där mustens smak är underordnad, och funderade om det är idé att köpa en skvätt turbojäst som nödlösning, det är som nämnts bara drygt ett halvkilo socker att jäsa ut. Vinmusten är perfekt i smak utöver sötma och kolsyra, dessutom är det här ju ett vin som inte tjänar på att lagras längre än till nästa sommars soliga dagar så ev. långtidseffekter av bouquet från jästen är inte nödvändigt. Däremot bör inte toppningen med turbojäst vara smakfördärvande.

Tacksam för konstruktiva råd.
Systembolagets fonetiska ordbok:
Vin Blanc Demi Sec => Väng Blang Demmi Säck
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av renkku »

Jag har aldrig testat själv för jag har inte haft behov av det, men det finns sådana här http://www.pgw.se/pgw-restart.html restarters som nu är till för just sådana situationer som du beskriver. Kanske värt ett försök?
Vängblangdemmisäck
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 14, 2014 14:28

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av Vängblangdemmisäck »

Ja tack för tipset. Emellertid står det "Endast för viner upp till 12%"
Räknar jag rätt ska det utjästa sockret få upp vinet till några decimaler högre styrka. Starkvinsjästen jag redan provat borde ha högre alkoholtolerans men avled när förkulturen träffade den redan relativt alkoholstarka musten.

Men, kanske det borde tillföras mer jästnärsalt samtidigt?
Systembolagets fonetiska ordbok:
Vin Blanc Demi Sec => Väng Blang Demmi Säck
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av renkku »

Jag antar att 12% inte räknas som hur långt det kommer att jäsa ut, utom det betyder att restartern inte går att använda om det redan jäst till mer än 12%. Som jag förstått det fungerar restartern som så att den får igång den döda jästen igen, och hur långt det jäser beror på jästens alkoholtolernas och inte restartern.
Vängblangdemmisäck
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 14, 2014 14:28

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av Vängblangdemmisäck »

Ok, bra med lite resonemang och tack för engagemang.

Men det där med omstart av död jäst vill jag inte riktigt tro på. Befintlig jäst tror jag har dött av alkoholförgiftning och är oåterkalleligen död :cry:
Jag vill hellre tro att det där kitet består av ny jäst och jästnäring och det har jag ju faktiskt provat med den där starkvinsjästen förutom att jag inte tillsatte jästnäring.

Så, ditt tips var bra därför att det fick mig att tro att det är läge att göra ett nytt försök med en förkultur och dessutom tillföra jästnäring.

Några fler synpunkter, någon?
Systembolagets fonetiska ordbok:
Vin Blanc Demi Sec => Väng Blang Demmi Säck
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av renkku »

Oåterkalleligen död är den knappast, starkvinsjästen orkar troligtvis inte bara komma igång när alkoholprocenten är så pass hög.

Det går utmärkt att återanvända jäst som hamnat i bottensatsen och jag har ofta gjort det själv när jag bryggt med någon dyrare eller mer ovanlig jäst.

Jag hittade inte mycket info om restartern på en snabb googling, men håller nog fast vid att det inte är en jäst utom det är ämnen som syftar till att väcka upp sovande jäst.
Vängblangdemmisäck
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 14, 2014 14:28

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av Vängblangdemmisäck »

Tack renkku.
Jag tar till mig dina argument, de är värda att prova.
Systembolagets fonetiska ordbok:
Vin Blanc Demi Sec => Väng Blang Demmi Säck
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av latmasken »

renkku skrev: Det går utmärkt att återanvända jäst som hamnat i bottensatsen och jag har ofta gjort det själv när jag bryggt med någon dyrare eller mer ovanlig jäst.
Det är väl skillnad på jäst som "gått i dvala" på grund av att sockret tagit slut och jäst som "dött" på grund av hög alkoholhalt?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av renkku »

I dethär fallet låter det ju som att den första jästen inte orkar jäsa högre procent och har dött, men starkvinsjästen har ju nog en potential för mer än 11%, den ligger nog bara i dvala för att den inte orkar starta i 11%.
Vängblangdemmisäck
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 14, 2014 14:28

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av Vängblangdemmisäck »

Får redovisa resultatet:
Köpte en sats "Restart" som Renkku föreslog. Satsen var helt enkelt en påse ordinär starkvinsjäst i pulverform samt en påse jästnärsalt. Ingenting magiskt m.a.o.

Jäste upp kraftigt som sig bör i en förkultur men avled direkt i kontakt med vinmusten. Ingen effekt alltså. Möjligen skulle jag kunnat försöka med att jäsa en liten mängd must och fylla upp med mer efterhand, men nu är metoden prövad enligt instruktion från "Restart-kitet".

Har nu tappat om och rosén står för klarning. Vacker färg, lovande doft och smak förutom den övertaliga sötman.

Nå, en av mina andra vinkulturer har jäst klart. 10 kg blå plommon utan kärnor, 4 kg blandade äpplen och 2,5 kg rönnbär. Jäste ner till -4 öx med en härlig strävhet från rönnbären. Jag tror att en blandning med vinbärsrosén med dess restsötma i lämpliga proportioner kommer att bli en balanserad dryck. Men jag väntar lite, har också en hink med rent äppelvin att vänta ut, även det kan tänkas vara något att räkna med i sammanhanget.

Kineserna säger: Den som lever får te.
Jag säger: Den som har tålamod får vin...
Systembolagets fonetiska ordbok:
Vin Blanc Demi Sec => Väng Blang Demmi Säck
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av renkku »

Det var ju synd om det inte var annat än starkvinsjäst. Snudd på falsk marknadsföring där. 11% är ju nog en utmanande miljö för vilken jäst som helst att starta i.

Får hoppas att det blir ett bra dessertvin då även om det kanske blir aningen sött.
Vängblangdemmisäck
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis okt 14, 2014 14:28

Re: Jäsa ut restsötma i fruktvin

Inlägg av Vängblangdemmisäck »

Nu har även det rena äppelvinet jäst ut. Fick stå lite extra för att utnyttja varenda gram socker. Resultatet blev mycket bra. Trots att det är så färskt och ännu fullt med kolsyra så har det en frisk smak som är häpnadsväckande rund redan nu. Det är ju tänkt att lagras ett par år innan det är moget. Jäste ner till -10 öx och håller prick 13%. Ställer det för klarning innan det blir dags för att få till lite blandande.

Således har jag:
25 liter vinbärsrosé med +10 öx.
25 liter plommon/äpplen/rönnbär -4 öx med fina tanniner.
25 liter äppelvin -10 öx.

Det ska nog gå att få till en lämplig mix för att rädda rosén från sockerchocken :-) Å andra sidan är de andra två såpass bra i sig så det nästan känns onödigt att "offra" av dem. Får återkomma i ämnet.

Om nu någon annan än jag är intresserad förstås? :-)
Systembolagets fonetiska ordbok:
Vin Blanc Demi Sec => Väng Blang Demmi Säck
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster