Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur göra starkare vin?

Utrustning och teknik.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Hur göra starkare vin?

Inlägg av Dr.Pepper »

Hej! Blev precis färdig med min vinsats, ingenting gick åt helvete förutom att det följde med lite bottensats när jag flasktappade, som nu lagt sig som bottensats i flaskorna. Mitt (vita) vin smakar gott, men är dessvärre inte så starkt. Om man vill ha ett starkare vin, ska man då tillsätta extra socker, och i så fall hur mycket? Om det blir för mycket socker för jästen att jäsa, kommer då det resterande sockret fungera som sötning?

Förresten, finns det något sätt att bli av med bottensatsen (jag har tappat om, det var dock innan klarning).
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Hur göra starkare vin?

Inlägg av renkku »

Mera socker ger mer alkohol ja. På ett ungefär ger 17g socker 1% alkohol i 1 liter vin.

Olika jäststorter tål olika mycket alkohol. Låt säga att en vinjäst tål 15%, om det då har jäst till 15% alkohol kommer det resterande sockret alltså inte att jäsa utom det kommer göra vinet sötare än det skulle ha varit utan "överloppssockret".

Enda sättet att bli av med bottensats är nog att tappa om, vill man vara säker på att inget av bottensatsen följer med är den bästa metoden att inte snåla med hur mycket av det lägsta skiktet man slänger i slasken.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Hur göra starkare vin?

Inlägg av Dr.Pepper »

renkku skrev:Mera socker ger mer alkohol ja. På ett ungefär ger 17g socker 1% alkohol i 1 liter vin.

Olika jäststorter tål olika mycket alkohol. Låt säga att en vinjäst tål 15%, om det då har jäst till 15% alkohol kommer det resterande sockret alltså inte att jäsa utom det kommer göra vinet sötare än det skulle ha varit utan "överloppssockret".

Enda sättet att bli av med bottensats är nog att tappa om, vill man vara säker på att inget av bottensatsen följer med är den bästa metoden att inte snåla med hur mycket av det lägsta skiktet man slänger i slasken.
Okej, tack för svaret! Köpte en sats Slottskällarvin som jag planerar att göra jävligt stark, tror du jästen som medför satsen klarar av att jäsa 15%? Och angående flaskorna med bottensats i (de var grumliga men är nu klara, dock så har de bottensats på botten), tror du kan kan hälla över de i en annan flaska och filtrera med ett kaffefilter?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Hur göra starkare vin?

Inlägg av renkku »

Kaffefilter är nog inte det bästa att filtrera vin genom. Det finns skilda vinfilter, men själv har jag alltid självklarnat alla vin jag gjort med rädsla för att annars förlora smak, så jag har ingen erfarenhet av dem.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1660
Där är en tråd med några erfarenheter från filtrering med kaffefilter.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster