Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur noga är det med rengöring?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av lunes »

Ska snart tappa om mitt vin från jäshinken till damejeannen, självklart ska jag rengöra och dessinfektera damejeannen som jag ska ha vinet i medans jag tar i klarningssatsen.

Det jag fundera på är om det räcker att skölja rent min jäshink med vatten för att sedan ta på lock och låta den stå tills jag ska tappa upp vinet i den igen (för att bli av med bottensats som bildats genom klarningen i damejeannen) uppskattningsvis kanske processen från att vinet lämnar jäshinken tills det återvänder ta ungefär två veckor (ta i jässtopp + skaka ur kolsyra + ta i klarning + låta de klarna).

Vad anser ni?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av Knox »

Rengör grundligt direkt och desinfecera innan du tappar tillbaka men varför ska du klarna i ett annat kärl? Du får inte ett klarare vin för det.. klarna i hinken och för över till damejeannen om du ska bulklagra
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Re: Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av lunes »

Knox skrev:Rengör grundligt direkt och desinfecera innan du tappar tillbaka men varför ska du klarna i ett annat kärl? Du får inte ett klarare vin för det.. klarna i hinken och för över till damejeannen om du ska bulklagra
Behöver ju föra över vinet någonstans när jag tar bort bottensatsen som bildats genom jäsningen. När jag ska klarna vinet behöver jag ju skaka ur kolsyra och blanda i jässtopp etc, så vill få bort den "vanliga" bottensatsen först.

En till aspekt jag tänkte på är att med damejeanne så kan man skaka för att sedan ta bort locket och låta kolsyran sippra ut, utan att det för den delen kommer i kontakt med onödigt mycket syre vilket de skulle göra om man tar av locket på jäshinken och t.ex rör om med en slev..
Men du tycker alltså att man ska desinfektera kärlet på nytt efter två veckor?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av latmasken »

Man kan aldrig vara för noga med rengöringen. Om du bara sköljer ur hinken och sen låter den stå två veckor så lär det vara mögel i den sen...
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av Knox »

Vinet klarnar inte fortare för att det inte finns en jästkaka...
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av m8e »

Men det är onödigt att ha den kvar. Om man t.ex. skakar ur kolsyra så skakar man även om kakan så att den måste omklarna. Går ganska snabbt men ändå...

Sen så är det onödigt att ha vinet stående med jästkakan, den gör ingen nytta och kan ge smak.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hur noga är det med rengöring?

Inlägg av Knox »

Ja man ska inte lagra med jästkaka men om man ställer hinken kallt lägger den sig över natten endå och om jag fattade rätt så skulle ts använda klarningsmedel...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster