Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om klarning.

Utrustning och teknik.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Frågor om klarning.

Inlägg av Dr.Pepper »

Hej, håller nu på att klarna mitt vin, men har lite frågor innan jag börjar. Jag tappade om mitt vin från den originella jäshinken till en annan, för att bli av med jästsörjan i botten. Enligt instruktionerna stod det att man ska skaka om jäshinken tills att det slutar pysa, för att bli av med all kolsyra och om inte all kolsyra avlägsnat sig från jäshinken så kommer inte klarningen att fungera.

Jag har nu stått och rört runt i vinet hela dagen, men det pyser alltid när man precis rört klart. Tror ni att det är lugnt att hälla ned klarningsmedlet? Jag har förresten redan haft i jäststopp.

Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor om klarning.

Inlägg av latmasken »

Kolsyran kommer att försvinna från vinet med tiden. Sen ska du inte röra om, eftersom om du rör om måste du ha locket öppet. Finessen med att skaka är att kolsyran blir koldioxid som trycker ut syret ur kärlet och blir ett skyddande "lock" över vinet.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Frågor om klarning.

Inlägg av Dr.Pepper »

latmasken skrev:Kolsyran kommer att försvinna från vinet med tiden. Sen ska du inte röra om, eftersom om du rör om måste du ha locket öppet. Finessen med att skaka är att kolsyran blir koldioxid som trycker ut syret ur kärlet och blir ett skyddande "lock" över vinet.
Så det är alltså inte världens undergång (eller i detta fall vinets undergång) om det finns kolsyra kvar i jäshinken?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor om klarning.

Inlägg av latmasken »

Nej, så länge du har ett jäsrör på hinken så kommer kolsyran att försvinna. Visst, det tar lite längre tid för det att klarna på grund av bubblorna som stiger, men den absolut viktigaste ingrediensen vid vintillverkning är tålamod.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Frågor om klarning.

Inlägg av Knox »

svarare bra för vinet oim det håller lite kolsyra, risken för infektion och oxidation minskar markant
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster