Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Utrustning och teknik.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av Dr.Pepper »

Tja, mitt vin är snart färdigjäst, och när det är det ska jag tappa om det i en ny jäshink för att sedan klarna. Nu till min fråga, när vinet är färdigt, hur länge kan det stå i jäshinken innan jag tappar upp på flarror, har nämligen inga :shock: 8) :(
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av Martin73 »

Låt det stå och klarna under så lång tid du vill , bara det står mörkt ,lufttätt och ok tempratur.
Du bör dock sila bort bottensatsen först.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av Dr.Pepper »

Martin73 skrev:Låt det stå och klarna under så lång tid du vill , bara det står mörkt ,lufttätt och ok tempratur.
Du bör dock sila bort bottensatsen först.
Tack för svaret! Ska jag klarna innan jag silar och tappar om vinet i den andra hinken?
Alltså att den får klarna i hinken med bottensatsen i.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av latmasken »

Oftast gör man så att man låter det "grovklarna" i jäskärlet upp till nån månad efter att det slutat jäsa, sen tappar man om och låter det slutklarna samtidigt som det "bulklagras". Man gör så för att det finns en viss risk med att låta vinet stå på bottensatsen länge, det KAN ge oönskad smak.

När man låter det klarna och bulklagras så ska man helst ha så lite luft som möjligt i kärlet. Om det är lite kolsyra kvar i vinet när man tappar om det så kommer kolsyran att tränga ut luften rätt bra, annars får man se till att ha ett kärl som man kan fylla så långt upp som möjligt.

Det finns en del knep om man inte får helt fullt.

Man kan t.ex. lägga i en massa glaskulor (spelkulor) för att fylla upp, man kan fylla upp med gammalt vin eller rentav med mer must (men då sätter man igång jäsning igen) eller man kan försöka fylla i med koldioxid så man pressar ut luften.

Ska man ha glaskulor i en damejeanne så kan man lägga dem i en nylonstrumpa så man inte riskerar att spräcka damejeannen (strumpan gör att de inte slår i botten när man släpper i dem).
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av Dr.Pepper »

latmasken skrev:Oftast gör man så att man låter det "grovklarna" i jäskärlet upp till nån månad efter att det slutat jäsa, sen tappar man om och låter det slutklarna samtidigt som det "bulklagras". Man gör så för att det finns en viss risk med att låta vinet stå på bottensatsen länge, det KAN ge oönskad smak.

När man låter det klarna och bulklagras så ska man helst ha så lite luft som möjligt i kärlet. Om det är lite kolsyra kvar i vinet när man tappar om det så kommer kolsyran att tränga ut luften rätt bra, annars får man se till att ha ett kärl som man kan fylla så långt upp som möjligt.

Det finns en del knep om man inte får helt fullt.

Man kan t.ex. lägga i en massa glaskulor (spelkulor) för att fylla upp, man kan fylla upp med gammalt vin eller rentav med mer must (men då sätter man igång jäsning igen) eller man kan försöka fylla i med koldioxid så man pressar ut luften.

Ska man ha glaskulor i en damejeanne så kan man lägga dem i en nylonstrumpa så man inte riskerar att spräcka damejeannen (strumpan gör att de inte slår i botten när man släpper i dem).
Okej, det lät lite krångligt det där med glaskulor och strumpor i hinken. Kan jag inte bara bulklagra i jäshinken? Efter jag blivit av med bottensatsen, självfallet. Eller finns det någon risk för att vinet smakar apa då?

Tack för ditt utförliga svar btw :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av Martin73 »

Du kan ju alltid avlägga ett restaurangbesök på kvarterskrogen och ställa frågan om du kan få nypa med dig ett stadigt lass tomflaskor hem!!

Men Vinet mår nog bara gott av att få bulkas några månader före flaskningen så inte behöver du ha så bråttom :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur länge kan vinet stå i jäshinken?

Inlägg av latmasken »

Dr.Pepper skrev: Okej, det lät lite krångligt det där med glaskulor och strumpor i hinken. Kan jag inte bara bulklagra i jäshinken? Efter jag blivit av med bottensatsen, självfallet. Eller finns det någon risk för att vinet smakar apa då?
Man brukar säga att ju mer luft vinet kommer i kontakt med desto större risk är det för infektioner. Men det är klart att det kan bli bra ändå. Eller så kan det bli skit. Frågan är hur stor risk du vill ta.

Det där med glaskulor är inte så krångligt, strumpan behöver du ju bara om det är glasdamejeanne.
http://www.wijnmaker.blogspot.nl/2012/0 ... rbles.html

Jag har samlat på mig kärl så jag brukar kunna tappa upp det som jag har jäst på kärl som jag kan fylla ända upp. Sen om det blir lite över häller jag över det i nåt mindre kärl, en 2-liters PET eller nåt, och har för provsmakning (för att slippa öppna "huvudkärlet" för ofta).

10-liters plastdunkar hittar man billigt på t.ex. ÖB. Har man t.ex. jäst 25 liter så fyller man två såna och får "en lagom skvätt" över till provsmakning. Jäser jag mindre satser så har jag ett par gamla svagdricka-flaskor (två 5-liters och en 3-liters).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster