Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För mycket vatten i jäsdunken!

Utrustning och teknik.
kottsten
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 03, 2014 22:43

För mycket vatten i jäsdunken!

Inlägg av kottsten »

Jag är nyregistrerad och detta blir mitt första inlägg!

Jag har precis gett mig på min första sats med äppelvin och upptäckte att jag nog överskattat mängden vatten i receptet då det började läcka vatten ur jäsröret och locket var nära att hoppa av. Jag öppnade därför locket och tömde ett par liter av brygden. Vinet var precis i början av processen och hade endast stått och jäst i ett par timmar så jag undrar om detta kommer att påverka vinet på något sätt? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: För mycket vatten i jäsdunken!

Inlägg av renkku »

Det är vanligt att det jäser kraftigt i början med många jästsorter (speciellt torrjäster har det verkat vara för mig). Då kan det komma ut en del vin genom vattenlåset (har hänt för mig en gång när jag jäste ett rabarbervin på damejeanne).

För att se till att detta inte händer så skall man lämna lite luftutrymme ovanför vinet i jäskärlet, detta kommer att fyllas med ett kolsyrelager under jäsningen.

Ditt vin borde inte påverkas nämnvärt när du hällt ut en del av brygden. Om du har äpplena kvar kan du få ett fylligare vin än enligt receptet eftersom vätskan togs bort så pass tidigt. Om du däremot har satt must att jäsas så påverkas inte vinet på något annat sätt än att du får mindre mängd.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster