Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor angående vinbryggarutrustning.

Utrustning och teknik.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av Dr.Pepper »

Hej! Jag funderade först på att fråga mina frågor i en annan tråd, men sedan tänkte jag att det kan vara bra för andra som undrar samma sak att se hit. I alla fall, jag har beställt hem min första vinsats (Vinjett, vitt vin) samt en del utrustning och har nu några frågor kring utrustningen.

Vad har jag för användning av en hävert? Jag trodde det räckte med att blanda alla ingredienser i ett kärl, så vad ska jag egentligen med en hävert till? Är den endast till för att hälla över innehållet i ett kärl till ett annat?

https://www.google.se/search?q=H%C3%A4v ... B221%3B176

Vad ska jag med ett jäsrör till? Är det en indikator som visar när vinet jäst färdigt, och vet man det när den slutat bubbla?

Som sagt, om det finns någon som har utrustningsrelaterade frågor så är detta en passande tråd att ställa de i.

Tacksam för svar!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av latmasken »

Häverten har man mycket riktigt för att flytta vätskan mellan två kärl, främst utan att röra upp bottensatsen (men hävert kan också användas om kärlet man häller från är för tungt att lyfta).

Dels brukar man tappa om vinet för klarning när jäsningen är klar (eftersom bottensatsen eventuellt kan sätta smak på vinet) och sen är häverten praktisk när man ska tappa vinet på flaskor.


Jäsrörets syfte är INTE att indikera att det jäser (det är en bieffekt), jäsrörets syfte är att se till att inte flugor, ättiksyrabakterier, mögelsporer och annat skit kommer in i jäskärlet.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av Knox »

Ang hävert så kan jag varmt rekomendera att skippa den och installera tappkranar i jäskärlen istället... Men har mad jäskärl i glas så är det hävert som gäller. Rekomenderar att du skaffar en flaskfyllare också oavsett om du använder kran eller hävert
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av Dr.Pepper »

latmasken skrev:Häverten har man mycket riktigt för att flytta vätskan mellan två kärl, främst utan att röra upp bottensatsen (men hävert kan också användas om kärlet man häller från är för tungt att lyfta).

Dels brukar man tappa om vinet för klarning när jäsningen är klar (eftersom bottensatsen eventuellt kan sätta smak på vinet) och sen är häverten praktisk när man ska tappa vinet på flaskor.


Jäsrörets syfte är INTE att indikera att det jäser (det är en bieffekt), jäsrörets syfte är att se till att inte flugor, ättiksyrabakterier, mögelsporer och annat skit kommer in i jäskärlet.
Okej, då förstår jag. Men det fungerar fortfarande att se om vinet jästfärdigt genom att kolla på jäsröret eller? Om inte, hur gör man då för att få reda på det?
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av Dr.Pepper »

Knox skrev:Ang hävert så kan jag varmt rekomendera att skippa den och installera tappkranar i jäskärlen istället... Men har mad jäskärl i glas så är det hävert som gäller. Rekomenderar att du skaffar en flaskfyllare också oavsett om du använder kran eller hävert
Okej, det är något jag ska fundera på men det låter lite krångligt. Tror du det skulle fungera att istället köpa dunkar med tappkranar och jäsa i dessa? Tack för svar förresten, båda två.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av latmasken »

Dr.Pepper skrev: Okej, då förstår jag. Men det fungerar fortfarande att se om vinet jästfärdigt genom att kolla på jäsröret eller? Om inte, hur gör man då för att få reda på det?
Om allt är tätt så kan man se på jäsröret hur jäshastigheten avtar, men är det nån minimal läcka (ett hårstrå i kläm kan räcka) så kommer koldioxid att pysa ut där och det slutar bubbla även fast det inte jäst klart.

Antingen så kan man mäta oechsle två gånger med en veckas mellanrum. Har det inte förändrats så har vinet slutat jäsa.

Eller så kan man ta lite vin i en jäsprovare. Har inte hittat nån bra beskrivning på en sån på Nätet, men principen är att man har ett uppochnervänt rör (typ provrör) med ett "vattenlås" nertill. Man fyller med vin och "vänder upp" så toppen av provöret är uppåt och är fyllt med vin. Om vinet fortfarande jäser så kommer det efter en stund att bildas en koldioxidbubbla i toppen.

Eller så låter man det stå tills det verkar slutat jäsa och sen tappar om för bulklagring och låter det stå ett par månader så det med stor sannolikhet är slutjäst.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av Dr.Pepper »

Kan man rengöra sin utrustning i diskmaskinen (ja inte jäshinkarna givetvis), eller ska jag bara köra med rengöringsmedel?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av renkku »

Du kan köra rengöring i diskmaskin, men sedan är det ändå bäst att desinficiera all utrustning för att undvika infektioner.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Frågor angående vinbryggarutrustning.

Inlägg av Omlott »

Här kan Herr Pepper läsa mer om själva framställningsprocessen. Bruksamvisningarna som kommer med visatserna brukar vara fattiga på information.
http://vinboken-online.com
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster