Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Var brygger ni?

Utrustning och teknik.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Var brygger ni?

Inlägg av Dr.Pepper »

Tjenare, nu när jag inhandlat all utrustning är jag redo att köra igång men samtidigt lite konfunderad över var jag ska brygga. Var brygger ni? Jag har själv funderat på tvättstugan på grund av en eventuell spillolycka eller liknande. Då slipper golvet bli förstört ju. Annars har jag en liten garderob som skulle passa hur bra som helst men jag är som sagt orolig för att jäskärlet ska jäsa över eller för att vin på ett eller annat sätt ska hamna på golvet. Tips för att undvika detta tas gärna emot.

Tack!
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Var brygger ni?

Inlägg av Martin73 »

I tvättstugan kan funka men kläder på tork kan lukta bryggeri efteråt.
Ett förråd med sval temp är inte fel , gärna mörkt men det går ju att fixa med en filt eller dylikt.
Ett badrum som inte den andra hälften beskyddar alltför hårt går ju också , det är ju trevligare med brygglukt än andra odörer som kan tänkas finnas där :?
Själv brygger jag sommartid i mitt garage och vintertid i ett litet kontor på övervåningen som alltid är lite svalare under vintern.
Det blir lite kladdigt på golvet men när strumpor i mängd fastnat på golvet så blir det ju mjukt istället :wink:
Stora spill har jag sluppit än så länge , peppar-peppar ta i :doh:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Var brygger ni?

Inlägg av latmasken »

Jag kör i duschrummet i källaren (utanför bastun). Förvarar de mesta grejerna i bastun mellan bryggningarna (ibland orkar jag packa ihop dem). Fast det gör ju att bastun blir oanvändbar...

Tvättstugan ligger precis bredvid men det är oftast en massa kläder överallt där.

Men jag har också haft grejer stårr i vardagsrummet, köket, badrummet, garaget och t.o.m. utomhus lite beronde på vad jag gjort.

Mustar gör jag ju utomhus eller i garaget, sen bär jag då in jäshinken därifrån till t.ex. duschrummet. Plommon mosade jag ute på altanen (bredvid plommonträdet), sen togs det in till vardagsrummet för fruktmassejäsning och sen tillbaka ut på altanen för avsilningen. Och sen åkte hinken ner i duschrummet.
Jaeger
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor aug 28, 2014 22:18

Re: Var brygger ni?

Inlägg av Jaeger »

Om du klär din lilla garderob med byggplast, golvet och en liten bit upp på väggen så bör du kunna undvika att förstöra golvet!
/Jaeger
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Var brygger ni?

Inlägg av HackKing »

Källarförrådet, stabilt 18C stor del av året.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Var brygger ni?

Inlägg av renkku »

Vin blir det bryggt lite här och där var plats finns: vardagsrummet, sovrummet, köket o.s.v. Öl brygger jag nästan uteslutet i garaget och källarförrådet där jag har bra temperaturer för ale respektive lager.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Re: Var brygger ni?

Inlägg av Dr.Pepper »

Okej så det är ingen som tror att tvättmedel i luften på något vänster kan hamna i jäshinken? Om det är grönt så är det skönt och då blir det tvättstugan jag kör i!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster