Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinkrita SUCK

Utrustning och teknik.
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Vinkrita SUCK

Inlägg av Riwen »

Ok missade vinkritan i första satsen rabarbervin får hoppas att jag har snälla sorter då det är olika.
Men Efter att ha läst runt lite blir jag inte klok.
Jag går efter Edelmanns recept så när sjutton skall jag tillsätta vinkritan?
Innan jag pressar rabarberna eller innan jag tillsätter Jäst o socker eller efter jag pressat o tillsatt allt vad är den gyllene regeln HJÄÄÄÄÄLP
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vinkrita SUCK

Inlägg av ranald »

Jag skulle tillsätta den efter att rabarbern silats av och innan jästen tillsätts.
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Vinkrita SUCK

Inlägg av Riwen »

Silade av igår och förslöt jäskärlet så nu håller vi tummarna att det var snäääälla bararber
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Vinkrita SUCK

Inlägg av Evert »

Jag brukar tillsätta det i början, i samband när man skållar rabarberstjälkarna. Men det är nog inte så kinkigt. Det är ju en kemisk process som neutraliserar oxalsyran, om det sker innan, under eller efter jäsningen kan knappast ha någon betydelse. Sen är ju inte oxalsyran dödlig i dessa små konsentrationer. Vissa kan ju få lite ont i magen om man äter rabarber, men när jag gör vanlig rabarbersaft till barnen, tillsätter jag ingen kalk, även om man kanske borde göra det. Man så mycket dricker man ju inte. Du klarar dig nog! :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster