Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Aldrig mera skippa jässtopp...

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Aldrig mera skippa jässtopp...

Inlägg av HackKing »

Gjorde ett kaffevin i augusti ifjol, möttes idag (för en tredje gång) av kaffelukt i källarförrådet... Vinet är både starkt och sött, trodde jäsningen hade avstannat efter en månad men verkar inte ha jäst ut dock. Några korkar har också pressats ut bara lite, då har jag skakat ur kolsyran och korkat om.

Nu lämnade jag flaskorna stående, får hoppas korkarna har tätat tillräckligt vid dethär laget och/eller att det inte är så benäget att oxidera.

Man kan ju bli nykterist för mindre!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Aldrig mera skippa jässtopp...

Inlägg av latmasken »

Råkade ut för liknande med mitt plommonvin, men det stod ändå 3-4 månader på bulklagring innan jag flasktappade... Fick till slut korka upp allt, hälla i damejeanne och låta stå en vecka och sen flaska om. Hoppas det klarar sig, eftersom det var mycket kolsyra när jag hällde upp lär det ju inte varit nån luft kvar i damejeannen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster