Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gummipackningar till gamla damejanner?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Gummipackningar till gamla damejanner?

Inlägg av ranald »

Jag har lyckats hitta några 10-liters damejanner som jag tänkte långtidslagra vin i. Några av dem har porslinskapsyl med gummipackning - men packninbgen är gammal och torr och smular. Var hittar man nya? De har udda storlekar, någon av flaskorna är från 30-talet...
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Gummipackningar till gamla damejanner?

Inlägg av pettak »

ranald skrev:Jag har lyckats hitta några 10-liters damejanner som jag tänkte långtidslagra vin i. Några av dem har porslinskapsyl med gummipackning - men packninbgen är gammal och torr och smular. Var hittar man nya? De har udda storlekar, någon av flaskorna är från 30-talet...
Maltmagnus har, men dom är rätt tunna så det går åt 2st per flaska. Hus-modern.se har också haft
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Gummipackningar till gamla damejanner?

Inlägg av Anubis »

Hej
Du kan ju alltid använda silikonpackning (klipp ut egna). De lär inte torka ut lika snabbt som gummi.
"Silicon rubber sheet" är det engelska namnet om du vill beställa från ebay.
Annars finns ju alltid gummiproppar.
http://www.pgw.se/hembryggning/tillbeho ... par-1.html
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Gummipackningar till gamla damejanner?

Inlägg av Blådåren »

Annars är det ju rätt enkelt att plocka bort den äckliga gummipackingen, kludda dit lite akvariesilicon på "proppen", jämna ut med ett finger doppat i diskmedel , låt torka .
TADAAH!, en prima packning av tålig Silicon ! :-)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Gummipackningar till gamla damejanner?

Inlägg av S Tout »

D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster