Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stora krymphättor - finns det att köpa?

Utrustning och teknik.
Jkkrantz
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 20, 2014 20:27

Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av Jkkrantz »

Jag gör en del eget starkvin och egen sherry. Brukar använda gamla portvins-, rom-, whiskey- och konjaksflaskor med kork som kan tas i och ur. Problemet är att standardkrymphättor är för små för många av dessa flaskor (särskilt de vackra som lämpar sig som gåvor). Vet någon hur man kan få tag på större krymphättor? Har googlat mig matt. Har ni annars alternativa tankar om hur dessa förseglas på ett bra, lufttätt sätt? Jag har funderat på krymptejp för skarvning av elsladd t.ex.

Tips mottages tacksamt!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av Knox »

Agraf?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av latmasken »

Den fyller ju inte alls samma funktion som en krympfoliehätta? Fast du menar kanske att det finns hättor som är gjorda för att sättas utanpå en agraff?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av Knox »

Jag antog att han ville ha något som höll fast korken och eftersom han inte hittade hättor så var det ett förslag. Men visst borde foliehättor för champagneflaskor funka.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av latmasken »

Den primära orsaken till att man började med hättor var såvitt jag läst nån insekt som la ägg i korkarna, men numera är det väl främst av estetiska skäl man vill ha det (och så att det syns att ingen har öppnat flaskan innan). Lufttäta tror jag inte några hättor är tyvärr.
Jkkrantz
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 20, 2014 20:27

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av Jkkrantz »

Nja, agraff är väl inte riktigt vad jag tänkt. Visserligen vill jag ha något som håller korken lite på plats, men drycken är ju inte kolsyrad. En vanlig krymphätta räcker gott och är smidigt + snyggt. Och håller ändå tätt, om än ej helt lufttätt. Så större i krympplast är vad jag saknar, lite märkligt att det inte finns att hitta tycker jag.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av temp_wricko »

Inte krymphätta, men förseglar snyggt: http://www.hus-modern.se/safta/forvara- ... rod-i-burk
/Wricko
Jkkrantz
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 20, 2014 20:27

Re: Stora krymphättor - finns det att köpa?

Inlägg av Jkkrantz »

Snyggt Wricko! Testar nog på ett par flaskor! Buteljering nästa helg. Tack!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster