Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kommer klarningsmedel att stoppa jäsning?

Utrustning och teknik.
erikk
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 04, 2014 13:05

Kommer klarningsmedel att stoppa jäsning?

Inlägg av erikk »

Hej,

Jag är lite osäker på en sak...

Mitt vittvin från en vinsats av Kiviks Musteri har nyss jäst färdigt!
Då jag har som mål att få en slutprodukt som är mousserande vin, är jag inte klar än.

Jag ska nu tillsätta 7-8g socker/liter till mitt vin och tappa på trycksäkra champagneflaskor, som jag sedan låter stå så att kolsyra mättar vinet.

Eftersom att jäsningen kommer att dra igång igen i flaskan tänker jag inte använda mig av jästtoppen som jag har fått med. Men - jag skulle gärna vilja ha ett klart mousserat vin! Dock så har jag inte tid att låta det stå och självklarna (kallkrascha) i flera dagar eller veckor.

Klarningsmedlet som jag har fått fördelat på 2 påsar (A och B) i min vinsats klarnar vinet på 24h.
Men finns det en risk att klarningsmedlet stannar jäsprocessen?

Jag kan inte läsa mig på påsen med klarningsmedel vad den innehåller, men en ingredienstext (som innefattar allt i hela satsen) lyder:

Ingredienser: Koncentrerad juice av gröna druvor, syra (citronsyra), glycerol (E422A), smakförstärkare (331), naturlig vinarom, renodlad jästkultur, konserveringsmedel (E224 och E202) samt kiselsol och gelatin.

Jag har svårt att veta vad som är vad i texten, men det kanske någon kan se?

Kommer det vara lugnt att klarna vinet med klarningsmedel och sedan låta jäsningsprocessen starta igen när vinet är tappat?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kommer klarningsmedel att stoppa jäsning?

Inlägg av latmasken »

Konserveringsmedlen låter ju inte bra, men de är nog i jässtoppet. Klarningsmedlen ör nog kiselsol och gelatin. Men jag vet inte om risken är att det klarnar bort för mycket av jästen.

All bryggning kräver tålamod för att ge bra resultat. Har du inte tid att låta det klarna så har du nog inte tid att låta det mogna heller, då blir resultatet tyvärr därefter.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Kommer klarningsmedel att stoppa jäsning?

Inlägg av johan0201 »

Mycket intressant, jag funderar på att göra ett mousserande flädervin, hoppas att någon här inne sitter inne på ett bra svar
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster