Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Problem med korkning! HJÄLP!

Utrustning och teknik.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Problem med korkning! HJÄLP!

Inlägg av johan0201 »

Hej mina vänner! Jag införskaffade i dag en en vinkorkare enligt bild, samt korkar. Jag lyckas dock inte korka flaskorna, jag får ta i så att jag nästan gör ner mig och är rädd att jag skall knäcka handtagen. Har lyckats få ner en kork som inte alls blev bra. Har kollat klipp på youtube och de ser inte ut att vara så svårt som jag har det.
Är det fel på apparaten, fel korkar? Eller har ni någon annan ide?

Snälla hjälp mig!! =(
QApduTX.jpg
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Problem med korkning! HJÄLP!

Inlägg av johan0201 »

Såhär enkelt går det för vissa...

https://www.youtube.com/watch?v=JMEeBpGgG1U
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Problem med korkning! HJÄLP!

Inlägg av latmasken »

Svårt att veta vad du gör för fel när man inte ser hur du gör.

Korkapparaten har en "tratt" i sig som klämmer ihop korken, trycker man för sakta hinner korken expandera igen mellan "tratt" och flaska och eftersom den är större än halsen så tar det stopp. Man måste alltså trycka med en jämn och bestämd rörelse hela vägen utan avbrott.

Det är viktigt att ha en bra arbetsställning, att ha grejerna på en bänk tycker jag funkar dåligt. Jag föredrar att stå på knä på golvet och ha flaskan på golvet. Då kan jag lägga min kroppsvikt på apparatens armar.

Är korkarna torra? Jag sköljer alltid mina med StarSan så de är fuktiga när jag sätter i dem, det glider kanske lite bättre då.

Vad är det för dimension på korkarna? Det finns två standard-dimensioner, du kan ha råkat köpa för stora?
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Problem med korkning! HJÄLP!

Inlägg av johan0201 »

Jag testade att lägga de i vatten ett par minuter och då gled de lätt i:)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster