Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Utrustning och teknik.
erikk
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 04, 2014 13:05

Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av erikk »

Hej,

Håller just nu på med att brygga en vittvins-sats på 23L.
Min tanke är att kolsyra vinet efteråt för att få en slutprodukt som i alla fall kan liknas vid mousserat vin.

Min fråga är: Hur tillför jag enklast kolsyra i vinet?

Jag har läst mig fram på nätet och förstår att det finns lite olika metoder.
Jag kan direkt säga att "sodastream-metoden" kommer att bli för dyr för min budget eftersom att det kräver trycktäta fat osv.

Jag har istället tänkt att göra på det mer traditionella viset, "champagnemetoden", och det är ungefär såhär jag har tänkt göra:


- När mitt vin har jäst klart tillför jag jäststopp och klarningsmedel. Jag får då en FÄRDIG vittvinsprodukt.
- Jag tappar därefter upp vinet på trycksäkra champagneflaskor och tillför Lalvin EC-1118 champagnejäst OCH ett par gram socker, sätter på kork och spänner fast den med ståltråd.
- Öppnar flaskorna 1-2 veckor senare och kolsyra finns i flaskan!

Kommer detta att fungera?

Om ja,
- hur mycket jäst och socker ska jag tillsätta per liter?
- är Lalvin EC-1118 http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g en lämplig jäst? Jag hittade jästen Safbrew F2 http://shop.humle.se/jast/jast-for-kols ... sning-20-g som tydligen skulle vara anpassad för just kolsyresättning, men vad jag förstod var det endast för öl och tålde inte mer än 10% alkohol.

Om nej,
- varför inte? Och vad måste jag ändra?



Jag är verkligen nybörjare på det här men vill verkligen lära mig. Jag har sökt en massa på detta och andra forum men det känns som om jag får olika svar varje gång. Om det finns någon kunnig som kan svara på det här vore jag väldigt tacksam!

God dag!
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av HackKing »

Kanske enklare med ölflaskor, sätt en tesked socker per 33cl flaska.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av AirQ »

erikk skrev:Hej,

Håller just nu på med att brygga en vittvins-sats på 23L.
Min tanke är att kolsyra vinet efteråt för att få en slutprodukt som i alla fall kan liknas vid mousserat vin.

Min fråga är: Hur tillför jag enklast kolsyra i vinet?

Jag har läst mig fram på nätet och förstår att det finns lite olika metoder.
Jag kan direkt säga att "sodastream-metoden" kommer att bli för dyr för min budget eftersom att det kräver trycktäta fat osv.

Jag har istället tänkt att göra på det mer traditionella viset, "champagnemetoden", och det är ungefär såhär jag har tänkt göra:


- När mitt vin har jäst klart tillför jag jäststopp och klarningsmedel. Jag får då en FÄRDIG vittvinsprodukt.
- Jag tappar därefter upp vinet på trycksäkra champagneflaskor och tillför Lalvin EC-1118 champagnejäst OCH ett par gram socker, sätter på kork och spänner fast den med ståltråd.
- Öppnar flaskorna 1-2 veckor senare och kolsyra finns i flaskan!

Kommer detta att fungera?

Om ja,
- hur mycket jäst och socker ska jag tillsätta per liter?
- är Lalvin EC-1118 http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g en lämplig jäst? Jag hittade jästen Safbrew F2 http://shop.humle.se/jast/jast-for-kols ... sning-20-g som tydligen skulle vara anpassad för just kolsyresättning, men vad jag förstod var det endast för öl och tålde inte mer än 10% alkohol.

Om nej,
- varför inte? Och vad måste jag ändra?



Jag är verkligen nybörjare på det här men vill verkligen lära mig. Jag har sökt en massa på detta och andra forum men det känns som om jag får olika svar varje gång. Om det finns någon kunnig som kan svara på det här vore jag väldigt tacksam!

God dag!
Som du säger finns det egentligen bara 2 sätt, antingen via jäsning eller via "sodastream" modellen, och eftersom du uteslutit den sista så är det bara den första du har att välja på :)

Tror inte att klarningsmedel och jässtop gör så mycket nytta om du ändå tillför ny jäst för att starta en ny jäsning, vilket jag misstänker inte ens kommer funka pga du har matat i en massa jässtop men om det skulle funka så kommer du ändå få bottensats i flaskorna och då är det ändå gjort i onödan.
Sen tror jag inte att du behöver byta jäst för kolsyrans skull, den jästen du har i vinet borde funka nog för att göra kolsyra, det har iaf de noname starkvinsjästern jag haft när jag gjort cider/alkoläsk

Jag hade nog försökt kallkrasha det i några dagar (ställ hinken så nära 0 gradigt det går i 3-4 dagar) sen häv om det så du får bort det värsta som lagt sig på botten och tillsätt sockerlag och rör runt det, sen flaska och korka igen och låt stå i ca 2veckor.

Jag brukar använda mig av 5-7gr/L när jag brygger öl, där 5gr är lite kolsyra, 6gr mellan 7 mkt.
Går nog även att köra även mindre eller mer, men jag tror inte man bör gå över 8-9gr för då finns nog risken för flaskbomber.
HackKing skrev:Kanske enklare med ölflaskor, sätt en tesked socker per 33cl flaska.
Det spelar ingen som helst roll om man gör det med ölflaskor eller andra flaskor, så länge de tål tryck.
Sen är inte 1 tesked per flaska är inte ett korrekt bra mått, använd gram per liter (som löses i vatten och sedan i drycken innan man tappar på flaska) för att va säker på att få jämn kolsyra över alla flaskor.
Learning by doing is the shit
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av Knox »

Ha inte i jässtop, låt vinet jäsa ut och självklarna. Jässtop innehåller oftast konserveringsmedel som hämnar tillväxt av jäst.
erikk
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 04, 2014 13:05

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av erikk »

Tack för era snabba svar!

Men då struntar jag helt enkelt i jäststoppet.
Men kan det bli problem om jag har i klarningen också eller?

Kommer vinet att bli lika klart om jag låter det stå som om jag har i klarningen?

Jag skall alltså inte tillföra mer jäst utan den jäst som är i vinet nu kommer att räcka för att bilda kolsyra så länge jag bara tillför socker?
Det bara låter lite konstigt att jag ska låta vinet "jäsa klart" och sen tillföra socker. Hur vet jag att jästen inte tagit slut helt då?

Tack!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av Knox »

Jag rekomenderar att klarna med gelatin eller isingglass (fiskgelatin)

om du bulklagrar en längre tid behöver du nog inte klarna alls men du behöver å andra sidan tillsätta ny jäst
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av AirQ »

När man gör öl brukar man låta det jäsa "klart" dvs när man har samma ÖX värde i 2-3 dagar i rad, sedan efter det klarnar jag det med kallkrash i några dagar för sen flasktappning, detta är för att veta att jag får rätt jäsning i flaskan sen, tillsätter du socker utan att veta om vinet har jäst klart, så finns risken att du spränger alla flaskorna.
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av latmasken »

Jästen är en levande organism, den kan inte "ta slut". Den kan gå i dvala om den inte får mat och den kan efter lång tid "svälta ihjäl". Och den kan "alkoholförgiftas" (exakt vad som händer då är jag faktiskt osäker på, om jästen dör eller bara inte kan jobba).

Och eftersom den är en levande organism kan den också föröka sig, det behövs alltså väldigt lite jäst för att det ska komma igång en ny jäsning när man tillsätter mer socker. Så även om vinet ser klart ut så innehåller det lite jästceller som räcker för kolsyrejäsningen.

När man kolsyrejäser så bilder jästen koldioxid så det byggs upp ett högt tryck i flaskan. Detta tryck är viktigt för att koldioxiden ska lösa sig i vätskan, utan trycket blir det inte tillräcklig kolsyra. Det är anledningen till att man jäser på flaska.

Man KAN jäsa på stort kärl, men för att inte all kolsyra ska försvinna när man tappar över på flaska efter det så måste man normalt mottrycksfylla och det är rätt avancerat.
erikk
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 04, 2014 13:05

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av erikk »

Tack, det var en mycket bra förklaring!

Nu vet jag hur jag ska gå till väga! ;)

Jag har fått med två påsar med klarningsmedel till min vinsats, men jag är osäker på vad de exakt innehåller.
Men klarningsmedlet bör ju inte hämma jäsningsprocessen om jag har förstått det rätt.
johan0201
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: tor maj 01, 2014 18:27

Re: Kolsyresätta vittvin till mousserat vin!

Inlägg av johan0201 »

Om man har för avsikt att kolsyrejäsa en dryck, kan man då använda klarningsmedel innan man tappar de på flaskor eller kommer klarningsmedlet ta död på jästen?
Kiselsol och Gelatin är vad som följde med vinpaketet och är det jag tänkte använda
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster