Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött vin.

Utrustning och teknik.
Germanjacker
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån aug 14, 2006 2:00
Ort: Södra Dalarna

En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött vin.

Inlägg av Germanjacker »

Jag har en 7 dagars sats kvar... Tycker att omodifierat blir det ett hyffsat vin. Men jag har även en påse rostade ekspån liggandes... I kartongen så är det 1 liter mustkoncentrat. Om jag vill ha låt oss säga 13-14 procent på det hur mkt socker kan man tillsätta? I bruksanvisningen står det att man kan tillsätta 3-4 kg socker. Totalt blir volymen i hinken 20 liter om man följer receptet. Så nu en fråga, kan man dra ner lite på sockret och ersätta det med russin? Läste nånstans att det ger mer kropp till vinet, men det kanske inte är lönt att hålla på och mixtra med en 7 dagars vinsats?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av Omlott »

Goddag!
Helt bortkastat är det inte att ändra på receptet. Finns en formel för att räkna på mängden socker men det var ett bra tag sedan jag höll på med den så har glömt bort. Någon annan kan säkert svara på det. Angående russinen tycker jag det är en utmärkt idé. Ett annat tips är att byta ut jästen som förmodligen är en billig namnlös jästsort i en liten vit påse. Www.humle.se har bra jästsorter samt leverar snabbt och har en prisvärd fraktkostnad.
Germanjacker
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån aug 14, 2006 2:00
Ort: Södra Dalarna

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av Germanjacker »

Tack så mkt för ditt svar. Är du den enda aktiva här med kunskap? Om du vill så kanske du kan hjälpa mig via pm? Kanske vi kan forska tsm på nå vis, tänkte nämligen sätta vinet nu i veckan, och du verkar vara den enda här med kunskap om just vinjäsning.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av latmasken »

När jag räknar på mina recept så tittar jag på sockerinnehållet och volymtillskottet av de olika ingredienserna.

Jag har gjort ett ark i excel där jag har en kolumn för sockerinnehåll och en för volymtillskott.

Vet jag t.ex. att jag har 1 liter must som innehåller 11% socker så skriver jag 110 i sockerkolumnen och 1 i volymkolumnen (den beräkningen tar dock inte hänsyn till mustens densitet, men det skiljer inte så enormt mycket).

Rent socker vill jag minnas ger ett volymtillskott på 0,65 liter per kg, så har jag i 1 kg socker så blir det 1000 i sockerkolumnen och 0,65 i volymkolumnen.

Jag har siffror hemma också på t.ex. hur mycket socker russin innehåller (där är det lite lurigt med hur mycket volymtillskott de ger dock, eftersom man silar av dem så räknar jag bara med volymtillskottet från sockret i dem).

Sen summerar jag de där kolumnerna, då får jag total sockermängd och total volym. Totalo sockermängd delat med total volym ger mig sockerinnehållet i "gram per liter".

17 gram socker per liter ger 1% alkohol, så delar jag "gram per liter" med 17 får jag förväntad alkoholhalt.

Sen ser jag också om sockermängden är över 200 gram per liter så har jag inte i allt socker från början utan delar upp i flera sockertillsatser. Brukar försöka ligga runt 160-170 gram per liter vid jässtart för att inte riskera att konservera med sockret.
Germanjacker
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån aug 14, 2006 2:00
Ort: Södra Dalarna

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av Germanjacker »

latmasken skrev:När jag räknar på mina recept så tittar jag på sockerinnehållet och volymtillskottet av de olika ingredienserna.

Jag har gjort ett ark i excel där jag har en kolumn för sockerinnehåll och en för volymtillskott.

Vet jag t.ex. att jag har 1 liter must som innehåller 11% socker så skriver jag 110 i sockerkolumnen och 1 i volymkolumnen (den beräkningen tar dock inte hänsyn till mustens densitet, men det skiljer inte så enormt mycket).

Rent socker vill jag minnas ger ett volymtillskott på 0,65 liter per kg, så har jag i 1 kg socker så blir det 1000 i sockerkolumnen och 0,65 i volymkolumnen.

Jag har siffror hemma också på t.ex. hur mycket socker russin innehåller (där är det lite lurigt med hur mycket volymtillskott de ger dock, eftersom man silar av dem så räknar jag bara med volymtillskottet från sockret i dem).

Sen summerar jag de där kolumnerna, då får jag total sockermängd och total volym. Totalo sockermängd delat med total volym ger mig sockerinnehållet i "gram per liter".

17 gram socker per liter ger 1% alkohol, så delar jag "gram per liter" med 17 får jag förväntad alkoholhalt.

Sen ser jag också om sockermängden är över 200 gram per liter så har jag inte i allt socker från början utan delar upp i flera sockertillsatser. Brukar försöka ligga runt 160-170 gram per liter vid jässtart för att inte riskera att konservera med sockret.
Verkar mkt invecklat vid första anblick... Jag hade tänkt mig ett svar liknande; ta si och så mkt socker, si och så mkt russin osv. Men kanske lika bra att köra vinsatsen som den är utan modifiering och köpa en annan dyrare vinsats istället.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av latmasken »

Det är inte att dugg avancerat.

Ska se om jag lyckas klistra in här så det går att se...

Kod: Markera allt

Ingrediens             Mängd             Socker                         Socker 	Volym-tillskott
                     (valfri enhet)  (g per per mängd-enhet)               (g)          (l)
Äppeljuice, konc, 2 dl  18                110	                          1980          3,6
Blåbärspulver, liter    15                110                             1650
Vatten, liter           20                  0                                0          20
Russin, kg              1                 58%                              580           0,4
				
Delsumma                                                                  4210          23,97
				
Tillsats två				
Äppeljuice, konc, 2 dl  4                 110                              440           0,8
Blåbärspulver, liter    9                 110                              990	
Vatten, liter           1                   0                                0           1

Summa                                                                     5640          25,8

Delsumman (vid jässtart) blir 176 gram/liter

Totalsumman blir 219 gram/liter och det ger ungefär 13% (219/17=12,88)
Eftersom summeringen och beräkningarna (socker per mängd, volym per mängd, summorna, gram/liter och procenten) görs av Excel så är det bara att fylla i siffror. När man provar sig fram till hur mycket man ska ha är det bara mängd-kolumnen man ändrar på. Det är enklare att prova sig fram än att försöka räkna ut det, eftersom t.ex. sockertillskott ger både socker OCH mer volym.
Germanjacker
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån aug 14, 2006 2:00
Ort: Södra Dalarna

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av Germanjacker »

latmasken skrev:Det är inte att dugg avancerat.

Ska se om jag lyckas klistra in här så det går att se...

Kod: Markera allt

Ingrediens             Mängd             Socker                         Socker 	Volym-tillskott
                     (valfri enhet)  (g per per mängd-enhet)               (g)          (l)
Äppeljuice, konc, 2 dl  18                110	                          1980          3,6
Blåbärspulver, liter    15                110                             1650
Vatten, liter           20                  0                                0          20
Russin, kg              1                 58%                              580           0,4
				
Delsumma                                                                  4210          23,97
				
Tillsats två				
Äppeljuice, konc, 2 dl  4                 110                              440           0,8
Blåbärspulver, liter    9                 110                              990	
Vatten, liter           1                   0                                0           1

Summa                                                                     5640          25,8

Delsumman (vid jässtart) blir 176 gram/liter

Totalsumman blir 219 gram/liter och det ger ungefär 13% (219/17=12,88)
Eftersom summeringen och beräkningarna (socker per mängd, volym per mängd, summorna, gram/liter och procenten) görs av Excel så är det bara att fylla i siffror. När man provar sig fram till hur mycket man ska ha är det bara mängd-kolumnen man ändrar på. Det är enklare att prova sig fram än att försöka räkna ut det, eftersom t.ex. sockertillskott ger både socker OCH mer volym.

Så rent principiellt så kan jag hacka upp och koka ett kg russin och sen tillsätta 3,5 kg socker? Sedan fylla upp till 20 L strecket? Ang ekspånen, ska jag slänga med dom redan från dag ett i hinken så får dom vara med under dom 7 dagarna vinet jäser?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: En fråga ang att modifiera Ekens chateau 7 dagars rött v

Inlägg av latmasken »

Musten innehåller väl socker också? Står det inget om hur mycket socker den innehåller?

En oechslemätare eller refraktometer kan svara på det.

Annars kan du göra som du tänkt men börja med bara 2,5 kg socker. Sen när du fyllt upp till 19 liter så mäter du med en oechslemätare och ser vad blandningen har för sockerhalt. Då har du en lite tillgodo för lite mer socker och sen en sista skvätt vatten för att komma upp i 20 liter.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster