Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Filter

Utrustning och teknik.
hiboy46
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån mar 17, 2014 13:12
Utrustning: Vinbryggare

Filter

Inlägg av hiboy46 »

Jag har en undran angående dessa filter, jag har nyss filtrerat mitt vin en gång med ett 100 filter och det blev jättebra. Frågan är kan jag använda detta filter igen vid en ny vinsatts tillverkning eller bör jag köpa nytt o kassta detta eller?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Filter

Inlägg av Omlott »

Som alla filter bör de rengöras eller bytas efter en viss tid. Hur länge kan jag dock inte svara på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Filter

Inlägg av latmasken »

De flesta enklare filter är väl pappersfilter och de tror jag inte funkar bra att återanvända.

(Sen ska man väl helst blanda i kiselgur eller nåt sånt i det som ska filtreras, så det automatiskt byggs på nytt på filtret medans man filtrerar?)
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Filter

Inlägg av cissiny »

Har ett sånt här filter, tycker att det verkar funka bra men kan jag "lita" på att det tar all (eller iaf nästan) bottensats om jag silar från dunk till kranhink? Tänker på min bärcider som står på klarning, är lite sugen på att pytsa över från dunk till kranhinken så att jag kan flasktappa. Lat som jag är så vill jag ju helst hälla från dunk via tratt med filter till hink. Borde träna på häverten, det vet jag ju...

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -tratt-fin
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster