Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Höja pH

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Höja pH

Inlägg av Lakritskatten »

Hej, jag håller på att göra ett äppelvin eller rättare sagt en cider, (men eftersom att jag inte hittar mycket gällande höjning av pH i vindelen och att processerna är så lika hoppas jag på att tråden får ligga här.)

Nu är produkten nästintill färdigjäst och har en mycket bra smak, dock är den något sur.
Jag skulle vilja höja pH något utan att påverka den övriga smaken.

Vad bör jag tillsätta?
(Eftersom vinet ska flaskjäsas får tillsatsen inte döda jästen, dessutom vore det trevligt om jag kunde köpa det i en livsmedelsbutik.)
Bikarbonat? Vinkrita?

Tack på förhand /LKn
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Höja pH

Inlägg av Bozo »

Precis som du skriver är de vanligaste tillsatserna för att höja pH, bikarbonat och vinkrita men även malolaktisk jäsning kan användas beroende på vad som är "fel". En höjning av pH ger ett sämre skydd mot några av vinsjukdomarna. Här är lite fördjupning http://wine.wsu.edu/research-extension/ ... h-acidity/
Lycka till, mvh Bozo.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Höja pH

Inlägg av Lakritskatten »

Bozo skrev: Lycka till, mvh Bozo.
Tackar! Jag laborerade lite med vinkrita och bikarbonat, även om smaken blev mindre sur bestämde jag mig för att flaska cidern.
Allt kändes lite för avancerat för "första gången" och så sur var den icke!

Läser på till nästa gång!
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Höja pH

Inlägg av Bozo »

Lågt pH behöver inte betyda sur smak på drycken. Om man vill tona ner sur/syrlig smak i drycken finns det förmodligen bättre vägar att gå än att tillsätta vinkrita osv.
Mvh Bozo
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Höja pH

Inlägg av aqua vitae »

Det där med sur smak brukar kunna ordna upp sig efter något år lagring faktiskt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster