Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Eftersöta med Glycerol?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Eftersöta med Glycerol?

Inlägg av Brandis »

Hejsan
Mitt Doc´s Chardonnay har nu stått på klarning ett tag men jag skulle vilja söta upp det lite
Har en flaska Vinoferm Glycerine som jag intitalt tänkt använda.

Jag är osäker på hur mycket som man kan tillsätta, min tanke är att Glycerolet även skall ge lite mer kropp.
Hade tänkt testa med sockelag för att höja "sötheten" med 1 till 2 pinnar på hydrometern först men om det går vill jag gärna använda Glycerolet, mängden i flaskan är 100 ml.

Har någon erfarenhet av att eftersöta med den produkten? I så fall hur mycket kan behövas för att öka sötman 1 steg på hydrometern?
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Vinentusiast
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 14, 2014 22:12

Re: Eftersöta med Glycerol?

Inlägg av Vinentusiast »

Hej,

Här (http://vinboken-online.com/efterbehandling-av-vinet/) hittade jag lite bra info om just detta.

"Sockeråtgång vid eftersötning: 1 kg socker fyller upplöst 0,62 liter. 2 g socker per liter vin ger en ökning med 1 Oechslegrad, d v s till 25 liter vin skall användas 50 gram socker per Oechslegrad."

"Dålig fyllighet beror som regel på att vinet har för låg restsötma (se torrt vin) och då får denna justeras. Men det kan också hända att ett vin kan vara bra i smak och sötma men ändå fattas fyllighet.

Då använder man kemiskt ren glycerin, man kan tillsätta max 3-5 gram per liter."

Känner du att vinet saknar sötma? Isåfall skulle jag börja med sockerlag och sen smaka av.
Saknar den fortfarande fyllighet efter sötningen så kan du ju då testa dig fram med glycerin. Har själv aldrig använt glycerin i mina viner så vet inte säkert vad det bidrar till smakerna.
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Eftersöta med Glycerol?

Inlägg av Brandis »

Tack för svaret Vinentusiast

Googlat lite mer och kommit fram till att max 25 ml
Om jag använder glycerinet så tar jag nog lite mindre än det och justerar lite till med socker om det behövs.
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster