Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur få ur kork ur flaska?

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av latmasken »

Nej, jag är inte så dum att jag inte vet hur man använder en korkskruv:)

Mitt plommonvin har flaskjäst, så jag bestämde mig igår för att hälla upp alla flaskorna i en damejeanne och låta det kolsyra av sig för att sen eventuellt flasktappa det igen (smaken var inte så speciell och färgen är brun så det är ingen stor förlust om det blir infekterat, men jag tror att mängden kolsyra räcker för att skydda det rätt bra).

Nu hade en del av korkarna klibbat fast, så en kork råkade tryckas ner i flaskan. Det brukar ju anges som ett "knep" för svåra korkar, det funkar ju att hälla ur vinet efteråt.


Men nu har jag alltså en tomflaska med en kork i... Jag vill ju helst kunna återanvända den flaskan... men hur får jag ur korken??

Jag hade en fundering på att köra flaskan i ugnen så korken förkolnar, men vet inte om den kladdar en massa då?

Att mekaniskt hacka sönder korken känns svårt...?

Är det bara att ge upp och slänga flaskan?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av Knox »

latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av latmasken »

Grymt trick!

Sitter på jobbet utan ljud, är det en vanlig plastpåse man tar?

Behöver man smörja på nåt sätt? Tyckte korken gick ut väldigt lätt?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av Knox »

Har för mig att det bara är en påse (helst från konsum men ica funkar ;))
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av latmasken »

Det gick bättre än jag hade trott, det var dock väldigt trögt sista biten. Plastpåsen drogs ut till en smal sträng som skar in i handen, fick linda den runt bordsbenet och dra i flaskan. Men till slut kom korken:)

Vet inte om det hade blivit bättre eller sämre att smörja, nu var flaskan fuktig på insidan eftersom jag sköljde ur den först, det kan ha inverkat negativt.

Jag hade också en vanlig fryspåse (de är ju rätt tjocka), den på filmen såg mer ut som de här tunna som de brukar ha vid kassan. Det är väl lite olika plast i dem tror jag?

Jag slapp skrota en flaska i alla fall, det där trixet var grymt!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av aqua vitae »

Ja det var fan inte dumt! :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur få ur kork ur flaska?

Inlägg av latmasken »

Kom på att det var lite svårt att få korken att inte sätta sig på tvären, gick inte riktigt lika enkelt som på filmen att få den att ligga i flaskans längsriktning. Fick skaka några gånger.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster